Klein brood, grote omzet

Bakkerij Roelandt heeft plannen op tafel liggen om een tweede productiehuis op te starten.

De geur van versgebakken brood prikkelt je zintuigen al op de parking bij Roelandt. De smakelijke foto’s van sandwiches, rozijnen- en chocoladebroodjes aan de muren in de vergaderzaal, laten je helemaal watertanden. Bakkerij Roelandt in Zele biedt zijn klanten een compleet assortiment patisserie, gebak en brood aan.

De verschillende broden en sandwiches bakt Roelandt zelf. Het productieproces gebeurt volledig computergestuurd. Per dag verpakt Roelandt 450.000 sandwiches en 15.000 broden om vervolgens in andere winkels af te leveren. “Wij hebben geen eigen verkooppunten,” vertelt René Roelandt, zaakvoerder van het gelijknamige bedrijf. “Zowel grote supermarkten als de kleine superettes zijn onze klanten. Wij leveren ook aan andere bakkers of kruidenierszaken.” Maar de supermarkten zijn wel de voornaamste klanten.

Vader Roelandt startte in 1946 met het bakken van cakes en chocolade op grote schaal. Toen het bedrijf een nieuwe bakkerij bouwde in 1968, kwam ook zijn zoon René in de zaak, die net zijn opleiding van bakker beëindigd had.

Sinds tweeënhalf jaar distribueert Roelandt ook voorgebakken producten. Deze activiteit werd ondergebracht onder de firma Interbak. En twee jaar geleden werd Nordland overgenomen, een afdeling die voorgebakken producten van Interbak en derden opslaat in de diepvries.

René Roelandt: “De splitsing in verschillende ondernemingen is louter om het administratief wat overzichtelijk te houden. De drie bedrijven hangen zeer nauw samen en we stellen 80 mensen te werk. Ongeveer vijftien chauffeurs staan in voor de distributie van diepgevroren producten.”

Roelandt beperkt zich niet tot de Belgische markt, maar exporteert ook naar Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië. Vooral de laatste tien jaar stijgt het aandeel diepgevroren producten. Ongeveer 20% van de totale omzet – die 540 miljoen frank bedraagt – wordt nu al gerealiseerd door de verkoop van diepgevroren broden en broodjes. “Op gebied van voorgebakken producten zijn we bijna marktleider. Het is onze bedoeling om deze activiteit nog uit te breiden, maar ook op gebied van verse producten moeten we groeien,” aldus Roelandt.

Vier jaar nadat de bakkerij in de gebouwen van Zele operationeel is, liggen er al nieuwe plannen op tafel om een tweede productiehuis op te starten in Lokeren. De investering is goed voor 150 miljoen frank.

René Roelandt legt uit: “Begin volgend jaar willen we daar met de eerste productielijn voor kleinbrood starten. Misschien zelfs met een tweede productielijn. Hier in onze bakkerij in Zele hebben we momenteel twee productielijnen voor groot brood en één lijn voor kleine broodjes. Omdat de vraag naar kleine broodjes blijft toenemen, zullen we naast sandwiches ook keizersbroodjes en Frans brood gaan bakken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content