KLAAR VOOR EUROPA

Beveiligingsfirma Securis uit de Aviapartner-groep is al sinds eind de jaren ’80 een stevige groeier. Dochter Securair wil nu vanuit Zaventem een Europese vlucht nemen.

Het in 1985 gestarte Belgavia Security Systems veranderde reeds in ’88 van naam het werd omgedoopt tot Securis en van baas : Marc Pissens kwam aan het hoofd van het bedrijf dat met zo’n 35 man een omzet van 40 miljoen frank haalde. Twee jaar later zette het al 250 miljoen frank om, in ’94 haalde het net niet het miljard, maar voor ’96 verwacht het zo’n 1,6 miljard frank omzet. Securis, dat nu aan zowat 600 mensen voltijds werk biedt, herbergt ook Airport Security Training Center in Zaventem en heeft Securair als volle dochter, die nu zo’n 530 personeelsleden telt. Meteen is duidelijk waarin de groep gespecialiseerd is en waar ze haar recentste groeischeut haalde.

Sinds april ’95 heeft Securair een zesjarig bewakingscontract met de Regie der Luchtwegen op zak voor de hele luchthaven van Zaventem. Dat levert niet alleen maandelijks 50 miljoen frank op, maar ook kennis van de meest geavanceerde bewakingssystemen op een gloednieuwe luchthaven. Dat vormt een uitstekende ervaringsbasis om die diensten elders in Europa te gaan aanbieden, vindt Marc Pissens. Meer zelfs : hij wil nog dit jaar één of meerdere overnames in het buitenland verrichten. “Ik denk aan een beveiligingsbedrijf met zo’n 70 à 300 man of meerdere kleinere bedrijven in buurlanden.” Hij wil voortaan ieder jaar in een ander Europees land starten en rekent daarbij op het afstoten van taken op luchthavens, de marktliberalisering en de veiligheidsdreiging voor onder meer Amerikaanse carriers.

“Wij zijn de enige beveiligingsmaatschappij met een rechtstreekse binding met de luchtvaart. Het wordt in het buitenland een flinke troef dat je het veiligheidsgebeuren op een luchthaven integraal kan opvolgen,” aldus Marc Pissens. “Een andere troef is onze band met een afhandelaar als Belgavia in de Aviapartner-groep. Die is uniek in Europa. Wij kennen de luchthavenklanten, hun eisen en klantenfilosofie, hun vluchtplanning enzovoorts. Wij beschikken zelfs over heel wat van hun computergegevens, want Belgavia heeft daartoe het systeem ontwikkeld.”

Voor het succes over de voorbije tien jaar tijd heeft Marc Pissens een simpele verklaring. “Vroeger leek gelijk wie in de bewaking aan de slag te kunnen. We hebben vanaf ’88 van bewakers echte vakmensen gemaakt. We bouwden onze human resources beter uit, qua recrutering, permanente opvolging, training en evaluatie.”

De kwaliteitsfilosofie in de Aviapartner-groep onder leiding van Alexis Veroughstraete was ook een voedingsbodem. Vorig jaar stootte Securis alle activiteiten van geldtransport af. “We waren er te kleinschalig en dus niet sterk genoeg in. We moeten onze kerncompetenties volop benutten.”

Het spreekt dat Zaventem in het geval van Securair hiervoor een prima uitvalsbasis is. Maar ook Securis zelf vindt het handig om dicht bij de luchthaven en op een boogscheut van Brussel te zitten, met zowat twee derden van het Belgisch marktpotentieel.

MARC PISSENS (SECURIS – SECURAIR) Overnamehonger.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content