‘Kies die maar, schat…’
Kia doet het goed op de Belgische markt. Dat heeft niet alleen te maken met de reputatie van degelijkheid en kwaliteit die Koreaanse auto’s ondertussen hebben opgebouwd. Ook stilistisch is iedere nieuwe Kia een verfrissende verschijning. Tot slot is er de zekerheid: zeven jaar garantie met een beperking van 150.000 kilometer.
Ieder onderzoek vertelt het weer: design en uitstraling zijn in Europa, en in ons land bij uitstek, de belangrijkste drijfveer om voor een model te kiezen. In ieder geval bij de mannen, die nog altijd de beslissende stem hebben als een gezin gaat autoshoppen.
Dat weten de constructeurs natuurlijk ook. Toen de Koreaanse ontwerpers zich aan de tekentafel zetten, kregen ze de opdracht een auto te bouwen die heel wat sportiever en dynamischer oogt dan zijn voorganger. De nieuwe Picanto is een model dat ook mannen aanspreekt. Het kan helpen als mevrouw in de showroom een beetje gecharmeerd raakt door de binnenruimte en de best behoorlijke koffer, een kwart groter dan de voorganger, maar met een onhandige laaddrempel.
Technisch en mechanisch is de Picanto identiek aan de i10 van zustermerk Hyundai. Het verschil schuilt in kleine stilistische details, afwerking, garantieformules en uitrusting. Zo vinden we de Picanto wat gespierder ogen. Ander verschil is dat er bij de Picanto geen sprake meer is van een dieselmotor. Dat kan opmerkelijk lijken, maar is heel logisch.
Om te beginnen worden in het segment van deze kleine stadsauto vooral benzineversies verkocht. De Picanto is geknipt als tweede gezinswagen die niet veel kilometers maalt. Met de huidige brandstofprijzen, maar ook rekening houdend met de onderhoudskost, doe je pas profijt met diesel vanaf minstens 15.000 kilometer per jaar. Voor de nieuwe Picanto blijft de keuze beperkt tot een 1.2 benzinemotor van 77 pk en een driecilinder 1.0 van 68 paarden.
Kom je af en toe toch eens op de autoweg of grotere wegen buiten de stad, dan is de 1.2 je ding. Bovendien merkten we op de autoweg dat deze 1.2-versie heel stabiel op het wegdek ligt, wat met kleine auto’s niet altijd het geval is. Mede dankzij het start-stopsysteem (alleen op de handgeschakelde versie van de 1.2) bleven we ook gemakkelijk in de buurt van 5,2 liter. En ja, zolang we geen nieuwe regering hebben, mag u ook op dit model een riante overheidskorting van 15 procent verwachten.
Motoren: 1.0 liter van 69 pk en 1.2 liter van 85 pk
Gemiddeld verbruik:
4,1 en 4,3 liter (5,3 voor automaat)
CO2-uitstoot handgeschakelde versies: 95 en 100 gram/kilometer
Instapprijzen: 10.190 en 11.840 euro (12.540 voor de automaat)
+
Kwaliteit afwerking, design
–
Laaddrempel koffer
JO BOSSUYT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier