KANAAL Z

Sinds 1 februari 1999 is de Vlaamse kabel een tv-omroep rijker, Kanaal Z. De zender van de Vlaamse Business Televisie (een samenwerking tussen Uitgeversbedrijf Tijd en Roularta Media Group) is kort na de lancering gestart met een kijkersonderzoek, dat uitgevoerd werd door Sobemap. Tussen 15 februari en 3 mei gebeurden 5652 telefonische interviews bij personen van 18 jaar en ouder in Vlaanderen en Brussel. Op basis daarvan kon men vaststellen dat in de eerste onderzoeksweek 126.400 Vlamingen van 18 jaar en ouder dagelijks naar Kanaal Z gekeken hadden en dat dit aantal in de laatste week van de studie al gestegen was tot 233.700.

In totaal hebben 643.900 Vlamingen al naar Kanaal Z gekeken. Gemiddeld bereikt het kanaal op een weekdag 162.200 kijkers, op een dag tijdens het weekend 132.600. Het gemiddelde weekbereik bedraagt 443.200 personen.

Ook het hoge percentage trouwe kijkers valt op: 21,7% kijkt dagelijks en meer dan 50% kijkt regelmatig (twee tot vijf dagen op vijf). Zij kijken gemiddeld 27 minuten (het volledige programma). 88% van de regelmatige kijkers bekijkt de uitzending ononderbroken.

Sobemap peilde ook naar het profiel van de Kanaal Z-kijker: mannelijk, hoger onderwijs, professioneel actief binnen het management en behorend tot de hogere sociale klasse. 705.900 mensen kennen Kanaal Z spontaan. Dit aantal stijgt tot 1.993.300 als er geholpen wordt. De herkenning ligt vooral hoog bij de white collars (61,3%).

Claire Deschepper (research Roularta Media) voegt eraan toe dat de ervaring van Sobemap leert dat voor doelgerichte media als Kanaal Z een dagbereik van 2% haalbaar geacht wordt. “Het gemiddelde dagbereik is evenwel al 162.200. Dat is 3,6% van de Vlaamse bevolking van 18 jaar en ouder,” aldus Deschepper.

In het kwalitatief deel van het onderzoek lieten de respondenten weten dat Kanaal Z mijn taal sprak. “Blijkbaar zitten we breder dan voorzien. We bereiken niet alleen het kaderpersoneel, maar ook handelaars en zelfstandigen,” vult Deschepper aan. De respondenten gaven ook hoge quoteringen voor de professionaliteit van de anchormen, de attractieve manier waarop de programma’s gepresenteerd zijn, het goed opvolgen van financiële en economische onderwerpen, de interessante inhoud en het repeterend karakter van het programma (de CNN-aanpak die ook bekend is van de regionale tv-zenders).

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content