JOSE DE DEURWAERDER. UIT LIEFDE VOOR DE AUTO
Eerst was hij jaren lang direkteur bij Renault, daarna werd hij de topman van Interbrew, waar hij tot april 1993 bleef (en waarvoor hij reeds onderhandelingen voerde met het Canadese Labatt). Nu is José De Deurwaerder chief operating officer van Modern Engineering, een auto-engineering filiaal van de in Warren, bij Detroit (Michigan), gevestigde groep CDI Corporation. De 62-jarige De Deurwaerder, die belast is met de internationale expansie van het bedrijf, heeft einde 1994 ingestemd met de verlenging van zijn kontrakt. Het zal aflopen op 31 december 1999, de verjaardag van “Dedeur”.
“Ik heb Interbrew verlaten omdat ik voor mijn zestigste terug wou naar de VS, het land waarvan ik staatsburger ben en waar mijn kinderen wonen. Ik wou me op mijn ranch in Texas vestigen en als consultant werken voor Amerikaanse bedrijven in Europa, of omgekeerd. Maar toen vroegen de voorzitter en de aandeelhouders van CDI of ik de leiding van Modern Engineering wou nemen. Met een omzet van 250 miljoen dollar en 4000 werknemers is ME het grootste onafhankelijke bedrijf ter wereld van dit type. “
“De Amerikaanse auto-industrie heeft een echte revolutie tot stand gebracht, zodat ze in staat is haar achterstand op de Japanners in te lopen, ” vertelt José De Deurwaerder. “De Amerikaanse wagens zijn nu beter bestudeerd en beter uitgewerkt. Nog belangrijker : ze worden sneller ontwikkeld. Chrysler heeft zijn rendement beduidend verbeterd. Ford zal dankzij zijn nieuwe werkplan 3 miljard dollar per jaar kunnen besparen. De Europese konstrukteurs lopen achter. “
José De Deurwaerder is altijd gefascineerd geweest door de auto. De informatie ligt hem na aan het hart, en hij ontvangt de media even zorgvuldig en hoffelijk als vroeger. Hij wil zijn boodschap goed overbrengen. “Negen keer op tien organizeer je geen perskonferentie en zoek je de belangstelling van de media niet. Maar het hoort bij het werk. Bij Renault hadden wij als credo : geen vraag zonder antwoord. Bij Interbrew, dat meer terughoudend was, heb ik de kommunikatie opgestart omdat het nodig was. Ik heb altijd gezegd wat ik kon en wou zeggen. Ik heb de indruk dat als de aandeelhouders en de konsumenten ons vertrouwen door onze produkten of onze aandelen te kopen, we hen op z’n minst moeten informeren over de gezondheid van het bedrijf. Dat is niet flirten met de media, het is een plicht. “
JOSÉ DE DEURWAERDER. De lokroep van de auto-industrie was sterker dan de liefde voor zijn ranch in Texas.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier