JOHNNY WALKER
Opgefrist
De zogenaamde Striding Man, het merkbeeld van Johnny Walker-whisky, heeft een opfrisbeurt gekregen. Nadat de nieuwe Striding Man al te zien was in reclamecampagnes, is de restyling nu ook in de winkel te merken, want meteen werd het hele etiket onder handen genomen.
Volgens Peter Raemen, senior brand manager bij United Distillers dat Johnny Walker op de markt brengt , heeft men de fles herkenbaar willen houden. De kleurstelling (bordeaux-rood en goud) bleef ongewijzigd en achter de letters werd een schreefje gezet. Daardoor moet het product in het schap beter tot zijn recht komen.
Raemen heeft het over een actualisering van de wandelende man. “De Striding Man in zijn vorige vorm dateerde van 1950. Na bijna een halve eeuw werd het tijd om hem eens op te frissen : zijn witte broek is een beetje aangepast, maar de laarzen en de stok zijn gebleven. De hoed is dan weer in het zwart uitgevoerd.”
Het is de tweede maal in de geschiedenis van het merk dat de Striding Man wordt aangepast. Het logo is van de hand van cartoon-pionier Tom Browne, die de man op de achterkant van een menukaart tekende. Sinds 1909 speelde de Striding Man een rol in de advertenties van Johnny Walker in bladen als Punch en Sphere.
Met de restyling van het logo wil United Distillers de whisky aantrekkelijk maken voor toekomstige whisky-drinkers. Momenteel scoort het merk goed in het segment van de 35-plussers. Via de horeca wil de whisky-producent ook de bijna-dertigers aanspreken. Peter Raemen : “Op de retail-markt zijn we marktleider, maar in de horeca eindigen we op de tweede plaats. Vandaar dat we ons nu vooral op de bijna-dertigers richten.”
Whisky zit in België opnieuw in de lift. Na tien jaar achteruitgang kon in 1996 voor het eerst een groei worden opgetekend : plus 1,1 % in volume ten opzichte van 1995, plus 1,8 % in waarde. Die positieve ontwikkeling zet zich dit jaar door. Als reden voor die groei noemt Raemen de reclame- en promotie-inspanningen van Johnny Walker en van concurrenten als J&B. De stijging situeert zich in drie segmenten : bij Johnny Walker Red Label (met prijzen die schommelen tussen 450 en 600 frank per fles), bij de goedkopere merken (onder de 400 frank met een merk als Vat 69 en de hele rist distributiemerken) en bij de malt. Vooral bij de malt-whisky zijn er nog mogelijkheden. In België neemt die variëteit 2 % van de whisky-markt in, in Nederland is dat 6 % en in Duitsland gaat het aandeel al naar 9 %.
BUZZY Het jongerenmagazine moet het imago van De Lijn opkrikken.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier