JFK voor managers
Terwijl de zomer officieel al een week oud is, blijven de temperaturen ondermaats. Dat mag ons niet beletten om positief vooruit te blikken. In juli en augustus gaan de meesten onder ons op vakantie. De ideale tijd om te verpozen, weer op krachten te komen, in aangenaam gezelschap van familie en/of vrienden. De ideale ontspanning voor velen is nog altijd een goed boek. In plaats van de zoveelste managementliteratuur mee te nemen, kan een non-fictieboek zorgen voor zowel verpozing als inspiratie — ook voor managers.
Wie naar Amerika trekt, moet dit jaar zeker Dallas opnemen in zijn reisprogramma. Op 22 november is het exact vijftig jaar geleden dat president John F. Kennedy werd vermoord op Daley Plaza. De aanslag is nog altijd niet opgelost. Niet verwonderlijk dus dat er dit jaar ruim driehonderd boeken over deze zaak zullen verschijnen of al verschenen zijn.
Een springt ertussenuit: Cold Case Kennedy (Lannoo). Niet alleen omdat het geschreven is door de Vlaamse jurist en forensisch expert Flip de Mey. Wat dit stevige boek (ruim 430 bladzijden) bijzonder maakt, is hoe de Mey zijn research heeft gedaan. In plaats van zich er gemakkelijk vanaf te maken, en het zoveelste compilatieboek neer te pennen (op basis van de duizenden boeken die de afgelopen halve eeuw over de moord zijn verschenen), gaat hij terug naar de oorsprong van de zaak. Hij las het hele Warren-rapport (27 volumineuze delen!) en bestudeerde alle andere officiële onderzoeksdocumenten.
Op verhelderende wijze beschrijft De Mey in Cold Case Kennedy de onderdelen van het dossier: de verdachten, het moordwapen, de plaats delict, de motieven,… Door zijn intensieve research — die vijf jaar in beslag nam, met meerdere bezoeken ter plaatse — komt hij tot opmerkelijke vaststellingen. Hij is bijvoorbeeld de eerste auteur die zwart op wit bewijst dat de zogenaamde ‘magic bullet’ wel degelijk kon. De ‘toverkogel’ trof zowel president Kennedy als gouverneur John Connally en werd wereldwijd beroemd door JFK, de film van Oliver Stone. De Mey slaagt er ook in als eerste auteur nieuwe inzichten te verschaffen over, onder meer, het mogelijke alibi van Lee Harvey Oswald. Na zijn grondig onderzoek komt De Mey tot de conclusie dat een complot de enige mogelijkheid is. Maar ook dan is hij vernieuwend. De lijst van potentiële verdachten oogt indrukwekkend. Naast ongure onderwereldfiguren zijn er ook vertegenwoordigers van de olienijverheid. Vicepresident Lyndon B. Johnson en FBI-baas J. Edgar Hoover hebben wel alles in het werk gesteld om de zaak in de doofpot te stoppen, maar waren volgens De Mey niet medeplichtig aan de aanslag. Wel is het huiveringwekkend voor de lezer van Cold Case Kennedy om vast te stellen hoe de rechtsgang in het moordonderzoek werd belemmerd en verdraaid van overheidswege. Politie, justitie en andere overheden maken een slechte beurt.
De Mey was, voor hij forensisch deskundige werd, een tiental jaar advocaat. Niet verwonderlijk dat hij de vraag stelt of Oswald — mocht die niet zijn vermoord door nachtclubuitbater Jack Ruby — effectief zou zijn veroordeeld voor de moord op Kennedy. Ook hier komt De Mey met een verrassende stelling. Door compleet gebrek aan bewijsmateriaal had Oswald niet veroordeeld kunnen worden voor deze moordaanslag.
Welke lessen kan een manager uit dit boek trekken? In de eerste plaats: vertrek met een grondige analyse. Zorg ervoor dat je alle elementen van een zaak door en door kent. Vervolgens: ga accuraat te werk wanneer je op basis van alle informatie tot de juiste conclusies moet komen. Voer dus een degelijk onderzoek en hou rekening met alle aspecten. Ten slotte: breng alles overzichtelijk in kaart. Schrijf dat helder neer, zodat iedereen er duidelijk kennis van kan nemen. Dat heeft Flip de Mey gedaan. De vele illustraties — waarvan een aantal nog nooit gepubliceerd — zorgen voor bijkomende inzichten.
Dit boek zal twee levens kennen. Een eerste nu, om het aan een of ander zonnig zwembad te lezen. En een tweede in november, wanneer de vijftigste verjaardag van de moord aanleiding zal zijn voor talloze artikels en uitzendingen. Ook met die aanpak kan De Mey ondernemers inspireren. Zijn boek wordt geen eendagsvlieg, maar zal de rest van dit JFK-jaar in de belangstelling staan. Een Engelse uitgave staat in de steigers. Daarmee heeft De Mey er meteen een exportproduct gemaakt.
De auteur is expert in reputatiemanagement, CEO van A&A en gastdocent aan diverse universiteiten.
PETER FRANS ANTHONISSEN
Een manager kan lessen trekken uit het boek van Flip De Mey.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier