Jérôme Wertz: “Met onze software willen we de veiligheid verhogen en het risico op ongevallen verminderen”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Jérôme Wertz is 29 en woont in Luik. Hij studeerde voor industrieel ingenieur aan het Institut Gramme (HELMO) te Luik, en omdat hij toen al zin had om ondernemer te worden, voegde hij daar nog een executive master management aan toe (Solvay, UCL, HEC Liège). Hij is CEO van PHASYA, een spin-off van de Universiteit van Luik.
“In 2009 werd ik door de Luikse universiteit aanvaard als onderzoeker op een project dat uiteindelijk tot de oprichting van ons bedrijf heeft geleid en dat wij tevens hebben ingediend voor de MIT Award. In 2010 kreeg ik de leiding om het project te ontwikkelen en uiteindelijk hebben we met ons team in 2014 het bedrijf PHASYA opgericht om onze technologie op de markt te brengen.”
“In essentie gaat het om een softwareapplicatie die via monitoring van het oog de graad van waakzaamheid of slaperigheid van een persoon kan detecteren. Deze technologie kan dus overal gebruikt worden waar mensen bepalend zijn voor de veiligheid. Ik denk hierbij aan het transport (auto, vrachtwagen, vliegtuig, trein, …), maar ook aan fabrieken waar mensen machines bedienen. Daarnaast kan onze software ook toegepast worden in de medische wereld.”
“Het komt er op neer dat wij met onze toepassing de toestand van de hersenen meten via opnames tegen hoge snelheid van het oog en zo de graad van waakzaamheid of slaperigheid van de persoon vaststellen. Dat gebeurt op basis van bepaalde parameters van het menselijke oog die door onze software worden geanalyseerd en geïnterpreteerd. Dat is werkelijk het innovatieve aspect en de meerwaarde van ons project.”
“Onze software kan in allerlei toestellen worden geïntegreerd. Stel dat een brillenfabrikant ooit een camera integreert om opnames van het oog te maken, dan kunnen wij die beelden gebruiken voor een toepassing die slaperigheid detecteert, bijvoorbeeld bij chauffeurs, piloten, enz. . Constructeurs van voertuigen kunnen bijvoorbeeld een camera in het dashboard inbouwen en met onze toepassing de waakzaamheid van de chauffeur vaststellen. Hetzelfde geldt in de industrie voor operatoren van machines. Onze uiteindelijke doelstelling is het verhogen van de veiligheid en het risico op ongevallen te verminderen – het gaat dus om een heel divers en uitgebreid domein van mogelijke toepassingen.”