JEANS MET BELGISCHE SPIJKERS

Jeans hoeft niet noodzakelijk uit Amerika te komen. Dat bewijst Birgini uit Komen.

R oland Vanacker, zaakvoerder van de bvba Birgini, maakt zich niet druk om de allesoverheersende positie van de Amerikaanse merken in de jeanswereld. De voorbije twaalf jaar verzekerde hij zich langzaam maar zeker van een plaatsje op de markt. Ook met reclame, op Radio Donna en Studio Brussel. Of als cosponsor van eersteklasser Eendracht Aalst.

“Wij combineren een prijs in de middenklasse met een kwalitatief product,” legt Roland Vanacker uit. Bovendien verschilt het distributiekanaal van dat van de grote jongens. Birgini levert aan relatief kleine ketens met gemiddeld vier tot vijf winkels. Deze hebben een vrij grote oppervlakte, van 400 tot 800 m², zoals Artex, Modemakers of Noba. “Het zijn winkels die het midden houden tussen de boetiek en de warenhuizen. Zij garanderen een zeker volume en garanderen toch nog een uitgebreide dienstverlening.” De grootste klant is nv Pecotex Mode, een keten met 25 winkels. De distributie naar de boetiek valt voor Birgini te duur uit, de winstmarges in de warenhuizen zijn dan weer te klein. Birgini levert aan tachtig klanten, op 400 verkooppunten in het hele land. Met deze “trouwe klantenkring” is er de voorbije jaren een hechte band gesmeed.

Birgini maakt kleding voor dames, heren en kinderen. Naast jeans bevat de gamma eveneens sweaters, pullovers, hemden, jassen, T-shirts. Wanneer Roland Vanacker in 1984 de zaak start, wordt zeven jaar lang in België geproduceerd. Vanaf 1991 evenwel zorgt Tunesië voor het gros van de kleding. België behoudt slechts 10 % van de productie : het ontwerp, kleine series, de monsters, de eindafwerking. “De lonen in Tunesië zijn drie keer lager dan in België. En de kwaliteit is zeer goed.” De productie gebeurt in onderaanneming voor de nv Indeco. 85 % van de productie van dit Iepers bedrijf, waarvan Roland Vanacker aandeelhouder is, is bestemd voor Birgini.

De bvba Birgini, die 100 % in handen is van Roland Vanacker, haalde vorig jaar een omzet van 135 miljoen frank, gemaakt door vier werknemers. De 18 werknemers van nv Indeco schraapten 172 miljoen frank omzet bijeen. Volgens Roland Vanacker is het specifieke distributienet in België zo goed als verzadigd. Om zijn afnemers te beschermen, wil hij niet te veel verdeelpunten creëren. Daarom worden in september de eerste stappen in het buitenland gezet. En wel in Duitsland. Daar wordt op de warenhuizen gemikt. “Onze productiecapaciteit is erop voorzien. En Duitsers willen wel iets meer betalen voor een goed product.”

ROLAND VANACKER (BIRGINI) Maakt zich niet druk om de allesoverheersende positie van de Amerikaanse merken op de jeansmarkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content