JACQUES LIERNEUX. DE MAN VAN DE KOFFERS

Jacques Lierneux, die tijdens de fantastische groei van City 7 volop in de mediabelangstelling stond, houdt zich nu op de achtergrond. Maar hij is in topvorm. Zo slank als op zijn twintigste, een vlot Versace-jasje, de eeuwige Bastos-sigaret en een stoel met vijf poten : “Want met vier ga je vroeg of laat onderuit. ” Dat overkwam de groep City 7 ook, en wel op een spectaculaire manier. Eind 1991 was het afgelopen met het mini-imperium in de kommunikatie- en vrijetijds-business dat Jacques Lierneux in tien jaar had opgebouwd. Een te zware schuldenlast deed het bedrijf de das om. De interessantste activa (het Antwerpse Sportpaleis met zijn evenementen, dus op de eerste plaats het ECC-tennistoernooi) werden overgenomen door de Antwerpse groep Credicom (dat zich nu als een duvel in een wijwatervat weert om het faillissement van het Sportpaleis te voorkomen). “Ik ben tot het einde als voorzitter van de groep aan het roer gebleven, ” zegt Jacques Lierneux, “maar de echte macht lag bij de technici. City 7 was een ideale prooi geworden voor mooie financiële operaties. “

Het kan hem niet schelen dat niet iedereen hem (helemaal) gelooft : “Het leven heeft altijd voorrang, ” zegt hij met een oprechte glimlach.

En het leven is goed voor Jacques Lierneux. De deur die naar zijn kantoren leidt, op de bovenverdieping van het herenhuis aan het Brusselse Stefanieplein waar het New York Café gevestigd is, vermeldt een hele waslijst van bedrijven : Effica (het promotiebureau waaruit City 7 ontstond), American Life, Horeca Research & Development, Espace, Médicis. “Ik zou net zo goed fabrikant van koffers op mijn naamkaartje kunnen schrijven, ” grapt Lierneux, die altijd overloopt van de ideeën. “In die koffers stop ik een globaal koncept een produkt, zijn verpakking, zijn marketing, zijn kommunikatie, zijn financieel plan en dan verkoop ik alles aan een industrieel. “

Met zijn zeven werknemers en zijn echtgenote (die in een vorig leven het imago van Superconfex heeft opgepoetst en nu aan dat van Bastos werkt) pakt hij een nieuwe uitdaging aan : binnen het New York Café-koncept een reeks produkten samenbrengen die hetzelfde imago overbrengen, en hun exploitatie in licentie verkopen. Met een partner uit de brouwerijsektor wil Jacques Lierneux de formule van het New York Café op een twintigtal plaatsen herhalen. Samen met een Nederlandse platenfirma werkt hij aan de lancering, op het einde van het jaar, van een “encyclopedische” kompilatie van de Amerikaanse muziek van de fifties tot vandaag. Maar het nauwkeurig omschreven imago leent zich net zo goed voor een kollektie vaatwerk, een parfum of een ijsje voor pubers naar het voorbeeld van de Jazz Rally, die hij enkele maanden geleden heeft geherpositioneerd. “City 7 heeft mij niet verbitterd of gefrustreerd. De manier waarop ik vandaag leef en werk, past goed bij mijn karakter. Misschien had ik er drie of vier jaar vroeger mijn koffers moeten pakken. “

JACQUES LIERNEUX New York Café of Jazz Rally : aktiviteiten met een sterke Amerikaanse inslag.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content