Is Telenet te slim voor zijn eigen welzijn?
Op 28 mei luistert de Mechelse handelsrechter naar de pleidooien in de zaak die door Belgacom is aangespannen tegen de vervijfvoudigde terminatietarieven van Telenet. Een overwinning van Telenet kan vérstrekkende gevolgen hebben.
Wie via een reseller telefoneert, zal het al hebben gemerkt: bellen naar klanten van Telenet is duur geworden. Volgens onze eigen factuur zelfs meer dan de helft duurder dan bellen naar Nederland of Groot-Brittannië. En aan het nummer valt het tarief, door de nummeroverdraagbaarheid, niet met zekerheid af te lezen.
De reden voor de prijsstijging is dat Telenet zijn terminatietarief voor telefoontjes van buiten zijn netwerk naar zijn eigen abonnees met meer dan 400% heeft opgetrokken. De grote operatoren rekenen Telenets prijsverhoging momenteel alleen aan hun resellers door. Belgacom van zijn kant weigert niet alleen de verhoging te betalen, maar betwist voor de handelsrechtbank in Mechelen ook het recht van Telenet om ze te vragen. Belgacom wil dat Telenet bij het oude tarief blijft: het tarief dat Belgacom zelf ook hanteert. Voor één keer kan de voormalige monopolist zich zelfs in de steun van concurrenten verheugen.
Telenet argumenteert dat het gewoon doet wat de mobiele operatoren al jaren doen: iedereen zwaar laten betalen die van buiten hun netwerk naar hun abonnees belt. “Wij hebben jarenlang niet dezelfde rechten als de mobiele operatoren gehad,” zei Duco Sickinghe ons in februari. “Net zoals Mobistar en Proximus hebben wij aanloopkosten, dus mogen wij ook even diezelfde ruimte krijgen?”
Een overwinning van Telenet kan vérstrekkende gevolgen hebben. Met de hoge terminatietarieven wordt het voor Telenet erg interessant om bedrijven die veel telefoontjes aantrekken, op zijn netwerk te krijgen. En aangezien die telefoontjes zoveel opbrengen, kan Telenet een deel van de opbrengst naar die bedrijven doorschuiven in de vorm van kortingen. Inkomende oproepen subsidiëren dan de eigen klanten. Andere operatoren zouden geneigd kunnen zijn hetzelfde model te volgen.
Belgacom is dan de pineut. Bellen naar Belgacom-klanten zal goedkoop blijven omdat een dominante operator volgens de Europese regelgeving zijn interconnectietarieven op de reële kostprijs moet baseren en ze niet, zoals Telenet, selectief extra hoog kan maken.
Maar evengoed zou kunnen blijken dat Duco Sickinghe te slim is geweest voor zijn eigen welzijn. Een telecommanager van een groot installatiebedrijf dat onlangs klant werd bij Telenet, was zeer toeschietelijk – tot we de vraag opwierpen of Telenet zoveel goedkoper was geweest vanwege zijn hoge terminatietarieven. Bedrijven willen gewoon niet het imago dat ze welbewust hun klanten met extra kosten opzadelen.
“Wat kan betekenen dat Telenet misschien wel de enige operator is die dit spel kan spelen,” zegt een waarnemer. “Zij mikken immers nog altijd in de eerste plaats op de particulier, die er niet om geeft dat het duurder is om hem te bellen.”
Telenet zelf heeft bij de Kamer voor Interconnectie, die geschillen tussen operatoren regelt, over dezelfde kwestie een zaak tegen Belgacom aangespannen. Het is dus mogelijk dat we over enkele maanden twee tegengestelde gerechtelijke uitspraken krijgen: een Brusselse op basis van het telecomrecht en een Mechelse op basis van het handelsrecht.
B.L. [{ssquf}]
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier