INTERNATIONAL MARKETING BUREAU. DE OPKOPERS
Het Hasseltse IMB specializeert zich als inkoopcentrale voor partikulieren en KMO’s.
“Iedereen wordt overstelpt met informatie. Wij steken die informatie in een strak pakket en bieden ze aan partikulieren en KMO’s aan. ” De Duitser Jens Spengler opende begin 1995 in Hasselt een inkoopcentrale voor partikulieren en KMO’s. Het specifieke aan zijn bvba International Marketing Bureau (IMB) is de produkt- en merkonafhankelijkheid voor partikulieren. Bovendien mikt IMB op KMO’s van 50 tot maximaal 500 werknemers. “De doorsnee aankooppolitiek van een KMO is rampzalig. Wij kopen niet alleen regionaal, maar ook internationaal. In 95 % van de gevallen kan ik de inkoopkosten reduceren. “
“Wij vinden wat u zoekt, ” klinkt de simpele slogan van IMB. Spengler bracht zijn idee mee uit Duitsland. De “Preisagenturen” schieten er als paddestoelen uit de grond. Spengler wil België bewerken : hij vindt de regionale verscheidenheid een uitdaging. “De meeste mensen bezoeken slechts twee tot drie winkels. Wij gaan verder. ” Tijd, extra kosten (telefoon, vervoer), organizatie en administratie zijn faktoren die het de partikulier verhinderen het beste en goedkoopste op de markt te vinden. IMB neemt die taak over en zoekt wereldwijd, ook via Internet, naar het gevraagde produkt. “Wij garanderen kortingen van 10 tot 50 %, afhankelijk van de sektor. Voor computers krijg je kleine marges, voor verlichting grotere. ” Binnen vijf dagen wordt het produkt geleverd, IMB neemt als kommissie 33 % van de reduktieprijs. Of verkoopt het gevraagde produkt aan een hogere dan de aankoopprijs aan de partikulier.
De meeste vragen betreffen goederen boven 10.000 frank. “Van een fiets, een televisie, tot een auto. ” De partikulieren zorgen voor een kwart van de aktiviteiten, de KMO’s voor drie vierden. Aan KMO’s wordt ook informatie verkocht. Over bijvoorbeeld vestigingsvoorwaarden, in- en uitvoerreglementering in een vreemd land. Momenteel wordt 70 % nationaal ingekocht, 20 % Europees en 10 % internationaal. Spengler wil het internationaal aandeel zo snel mogelijk naar 50 % opkrikken.
Zeven werknemers kopen en verkopen in de Hasseltse Palmstraat. IMB mikt het eerste jaar op een verkoopomzet van 30 miljoen frank. Over twee jaar wil Spengler vijftien regionale kantoren en een omzet van anderhalf miljard frank. Het personeel van de NAVO in Evere is alvast een van de referenties.
JENS SPENGLER (INTERNATIONAL MARKETING BUREAU) Wereldwijd zoeken naar het goedkoopste en beste produkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier