Interel-management koopt eigen bedrijf terug
Het lobby- en pr-agentschap Interel komt in handen van zijn eigen management. Het koopt met een korting van 30 procent de aandelen terug die de private-equitygroep Hasgrove vijf jaar geleden had verworven.
In juli kocht het management van Interel Holdings het lobby- en publicrelationsbedrijf over van Hasgrove. De overnameprijs van 9,6 miljoen euro is een derde lager dan wat Hasgrove eerder zelf betaalde aan het vroegere management. Bevriende en familiale investeerders nemen 45 procent in het kapitaal van het bedrijf met zetel in Brussel. Emmanuel Van Innis (GDF Suez) wordt onafhankelijk voorzitter.
De 117 medewerkers staan voor 14 miljoen omzet. De zuiver Belgische activiteiten zijn goed voor 25 tot 30 procent. Sinds kort gaat de divisie brand public relations voort als Interel 402 PR onder Jan Van Heuverswyn. Interel Belgium doet lobby- en publicrelationswerk voor bedrijven onder leiding van Baudouin Velge.
Aan de Brusselse De Meeûssquare huizen de lobby-organisatie Interel European Affairs en Association Management Practice, dat voor allerhande organisaties het veld- en secretariaatswerk in Brussel verzorgt. Ze maken ongeveer 40 procent van de omzet uit van de groep. Een vijfde wordt aangeleverd vanuit de Londense tak. De overige omzet komt van kantoren in Praag, Parijs, Berlijn en Washington.
Interel Holdings wordt sinds 2005 geleid door de Zweed Fredrik Lofthagen. Hij voerde in 2006 overnamegesprekken met Hasgrove. De aandelen van Interel, gestart in 1983 door Jean-Léopold Schuybroek, waren toen sterk verspreid over managers en de erfgenamen van een gewezen partner. Lofthagen: “We wilden toen de groep, vooral commercieel, op een Europees niveau tillen, maar hadden er de structuur noch de financiële middelen voor. De intrede van een private-equitypartner bleek de snelste manier om onze ambities waar te maken.”
Een belangrijke stap was de overname, in 2007, van het gereputeerde lobbykantoor Cabinet Stewart, dat ook een poot had in Washington. Het volgende jaar werd geïnvesteerd in een IT-platform en de overname van de Britse sectorgenoot Politics International.
Toen de crisis toesloeg, daalde de omzet met 9 procent. Het aandeel van Hasgrove daalde op de Alternative Investment Market van 1,30 naar 0,40 pond. “Hasgrove wilde zijn participaties verder uitbouwen zonder nieuwe schulden”, zegt Lofthagen, toen bestuurslid van de private-equitygroep. “Extra kapitaal vinden, was voor een smallcap moeilijk. Dus moesten activa worden verkocht. De buy and build van Interel was zo goed als afgerond. Daarom vroeg de raad van bestuur mij om uit te kijken naar overnamekandidaten. Ik deed mijn ronde, maar besefte al snel dat de crisis de multiples naar omlaag had gedreven. Zo kwam de verkoopprijs in de buurt van wat met een managementbuy-out zou kunnen.”
Na intern overleg bij Interel, deed het management aan Hasgrove dan ook het voorstel om het bedrijf zelf over te nemen om zo het grootste onafhankelijke lobbybedrijf van Brussel te worden. Lofthagen, Schuybroek en Van Heuverswyn verkochten hun aandelen in Hasgrove en werden opnieuw eigenaar van hun bedrijf tegen een sterk verlaagde prijs. “Voor alle duidelijkheid”, grinnikt de CEO. “Ik heb de prijs niet doelbewust naar omlaag gepraat bij potentiële overnemers. Dat zou niet alleen onethisch, maar ook onwettelijk zijn.”
HANS BROCKMANS
Interel wordt het grootste onafhankelijke lobbybedrijf van Brussel.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier