‘Bedrijven hebben begrepen dat gezond leven niet langer alleen de taak van ieder individu is’: sportieve teambuildings zitten in de lift

Foto: Getty Images
Alain Mouton
Alain Mouton Journalist

Het sportpretpark Sparkx in Hasselt is nog maar een halfjaar open, maar kreeg al 80.000 bezoekers over de vloer. Een deel daarvan zijn sportieve teambuildings voor bedrijven. Hr-managers zoeken steeds vaker gezonde en actieve teambuildings om hun werknemers samen te brengen buiten het werk.

De top van de Bishorn in de Zwitserse Alpen ligt 4.151 meter boven de zeespiegel. In augustus zullen de medewerkers van het houtbedrijf Woodstoxx in Menen die berg beklimmen als onderdeel van een teambuilding. De beklimming wordt begeleid door ultrasporter Mathieu Bonne. Je zou verwachten dat slechts een beperkt deel van de personeelsleden aan die zware tocht zouden willen deelnemen, maar niets is minder waar. “Zeventig van de negentig werknemers hebben zich ingeschreven. Dat is verrassend veel. Wie thuisblijft, doet dat dan nog wegens een dubbele boeking in de agenda, zoals een huwelijksfeest”, zegt Celine Libert, marketingmanager bij Woodstoxx. “Wij hadden zo’n event tot nu nog niet georganiseerd. Al had ons bedrijf al een sportieve cultuur, met medewerkers die deelnemen aan de 10 Miles of samen op fietsreis gaan. Opvallend is dat iedereen het idee vanaf het begin fantastisch vond.”

Het is wel de bedoeling dat de medewerkers de berg niet als één groep beklimmen, maar dat er teams worden samengesteld van klimmers die sportief ongeveer hetzelfde niveau hebben. Elke groep krijgt een eigen berggids mee. Libert: “Eind februari plannen we een tick-offweekend om ons voor te bereiden en te zien wie waar staat. Het doel van de teambuilding is klassiek: de saamhorigheid versterken, want via zo’n uitdaging leer je elkaar op een andere manier kennen.”

Het teambuildingproject van Woodstoxx is een buitenbeentje, maar tegelijk is het een typisch voorbeeld van hoe extraprofessionele bedrijfsactiviteiten waarin sport centraal staat almaar populairder worden. Zulke activiteiten gaan verder dan de traditionele escaperoom- of paintballopdracht. Deels is de toenemende vraag een soort inhaalbeweging na de coronajaren, toen zulke teambuildings niet mogelijk waren. In 2022 spendeerden bedrijven meer aan teambuildings: het budget per deelnemer steeg met 66 procent, blijkt uit cijfers van Funkey, een Gentse start-up die software voor de organisatie van teambuildings ontwikkelt.

‘Bedrijven hebben duidelijk begrepen dat gezond leven niet langer alleen de taak van ieder individu is’

Mathieu Renier, Sparkx

Geen nieuwe trend

Maar die inhaalbeweging is al voorbij, stelt Mathieu Renier vast. Hij is de CEO van Sparkx in Hasselt, het grootste sportpretpark van Europa, dat in mei vorig jaar de deuren opende. “Wij hebben tot nu al duizend aanvragen van bedrijven voor sportieve teambuildings ontvangen. Dat is enorm. We kunnen ze niet allemaal hosten”, zegt Renier. Sparkx, dat mensen meer en gezonder wil laten bewegen, is het voorbije halfjaar uitgegroeid tot een van de populairste indoorpretparken van het land. Elke dag kunnen bezoekers zich wagen aan uiteenlopende sportieve uitdagingen, van e-ziplinen over golfen en baseballen tot virtueel rondjesrijden in een formule 1-wagen.

Ondertussen kreeg Sparkx al 80.000 bezoekers over de vloer. En daarin spelen bedrijfsteambuildings een belangrijke rol. “Teambuildings vormen bijna 40 procent van de omzet van Sparkx. Dat is meer dan verwacht”, legt Mathieu Renier uit. “We hebben een aantal klinkende namen zoals Decathlon, Philips, Nike en Telenet ontvangen. De combinatie van technologie, sport én de focus op wellbeing en gezondheid slaat duidelijk aan bij de Belgische bedrijfswereld. Ondernemingen houden er een steeds sportievere cultuur voor de werknemers op na. Die trend is al een tijdje bezig.”

Fitte werknemers zijn minder gestrest

Teamuitjes beperken zich niet langer tot gezellig samen eten en drinken om een hechte band te smeden tussen de collega’s. Ruim zeven op de tien werknemers in ons land willen meer bewegen, blijkt uit onderzoek. Dat sluit ook aan bij de cijfers die Vlaams minister van Sport Ben Weyts (N-VA) onlangs bekendmaakte: de intentie om meer te sporten is gestegen van 74 procent in 2020 naar 84 procent in 2023. Ook het aandeel van de werknemers dat zich op eigen kracht naar het werk verplaatst, steeg van 21 tot 29 procent. Bovendien zegt maar liefst 71 procent van de werknemers dat ze graag actief naar het werk zouden willen komen. Voor de coronacrisis was dat nog 49 procent. Bedrijven die een sport- en beweegbeleid uitbouwen en bijvoorbeeld investeren in douches en kleedkamers, krijgen het label ‘sportbedrijf’. Sport wordt steeds meer gepromoot op de plaats waar mensen veel tijd doorbrengen: op het werk. Fitte werknemers zijn minder gestrest en minder vaak afwezig, leert humanresourcesonderzoek.

Daarom zoeken hr-managers steeds vaker gezonde en actieve teambuildings om hun werknemers samen te brengen buiten de werkcontext. “Bedrijven hebben duidelijk begrepen dat gezond leven niet langer alleen de taak van ieder individu is”, vertelt Mathieu Renier. “Ik heb veertien jaar voor Decathlon gewerkt. Daar heb ik gezien dat sport een van de meest inclusieve activiteiten ter wereld is.”

‘We hanteren altijd dezelfde filosofie: presteren of winnen is niet het doel. Het gaat om een aangename sportieve activiteit’

Benoît Delvaux, Decathlon

Niet enkel gericht op competitie

De aandacht voor gezondheid heeft de voorbije jaren de weg naar de werkvloer gevonden in de vorm van gezonde voeding in de bedrijfskantine, staand in plaats van zittend vergaderen, coaches die een team begeleiden om een halve marathon te lopen of een bekende col op te fietsen, tot een heuse fitnesszaal op het werk. De sportieve teambuildings sluiten daarbij aan.

“Wij organiseren regelmatig sportteambuildings. Het is een ritueel geworden,” zegt Benoît Delvaux, die verantwoordelijk is voor de klantenervaring bij Decathlon. “We koppelen vergaderingen aan sportieve activiteiten. We doen dat één keer per maand. Dat kan in het bedrijf zelf gebeuren – sommige winkels beschikken over faciliteiten om aan sport te doen – maar ook bij Sparkx. Of we gaan langs bij centra van regionale sportbonden. Decathlon kiest daarbij voor ploegsporten. Er is geen feedback of analyse achteraf om te zien of de groepsgeest bevorderd is. Het is gewoon de bedoeling zich te amuseren. We hanteren altijd dezelfde filosofie: presteren of winnen is niet het doel. Het gaat om een aangename sportieve activiteit.”

Die verschillende benadering van sportteambuildings neemt Mathieu Renier mee in het aanbod. “We bieden verschillende modules aan. Het eerste is het competition pack. Op maandag is het sportpretpark dicht, maar tussen 9 en 14 uur laten we bedrijven toe om hun groepsteambuilding te doen. Ze worden ingedeeld in groepen van acht tot tien personen met een begeleider van Sparkx. Die neemt hen mee van attractie naar attractie en houdt de score bij als het bedrijf dat wil. De meerderheid komt graag op teambuilding in een setting waarbij ze de kans krijgen de beste te zijn. We hebben ook minder competitief gedreven modules, zonder puntentelling. Je kunt je ook amuseren zonder de eerste te willen zijn. Bij de free play-module komen de bedrijven in de namiddag vanaf 14 uur en ontdekken de deelnemers het park individueel als een klassieke klant.”

Daarnaast biedt Sparkx de mogelijkheid om de fysieke uitdagingen te koppelen aan een wellbeingworkshop of een lezing van een ambassadeur van het sportpretpark, zoals ex-topbasketster An Wauters, voormalig triatleet Marc Herremans of hockey-international Thomas Briels.

‘Sommige bedrijven hebben hun geplande teambuildingactiviteit al moeten verplaatsen naar 2025. De vraag is dubbel zo groot als we verwacht hadden

Mathieu Renier, Sparkx

Populair in de winter

Onlangs organiseerde het chemiebedrijf Chevron Philips Chemicals een teambuilding bij Sparkx. “Wij doen dat al jaren. Waarden als inclusie, samenwerking en respect staan centraal en we zetten in op het welzijn van onze medewerkers”, zegt Jochen Vandersteegen van Chevron Philips Chemicals. “We willen niet alleen medewerkers loslaten in een sportieve omgeving en zeggen: beweeg maar en heb maar wat fun. Nee, het is de bedoeling dat ze zo veel mogelijk met elkaar in contact komen. Wat wil zeggen dat we de regie van de teamvorming en de groepsindeling in handen nemen. Chevron Philips Chemicals heeft twee productiesites en één verkoopkantoor. Die verzameling van culturen en mensen met een verschillende achtergrond willen we dichter bij elkaar brengen. Dat gaat een stap verder dan gewoon een leuke dag hebben. We willen onze kernwaarden integreren in de teambuilding. Mathieu Renier van Sparkx gaf een motivatiespeech en aansluitend was een workshop gepland.” De jaarlijkse teambuilding van het bedrijf vindt tijdens de werkuren plaats. Vandersteegen: “Dat kan dankzij ons ploegensysteem. We organiseren die activiteit zes keer, zodat alle arbeiders en operatorploegen kunnen deelnemen. Dit is dus niet vrijblijvend, maar een verplichte activiteit.”

De teambuildingactiviteiten bij Sparkx zijn over het hele jaar gespreid, al is vooral de periode januari tot maart daarvoor populair, wanneer er minder kans is om buiten te sporten. “De eerste drie maanden van het jaar verwelkomen we vooral bedrijven”, bevestigt Mathieu Renier. “In de periode april-juni is de verhouding scholen bedrijven fiftyfifty. Sommige bedrijven hebben hun geplande teambuildingactiviteit bij ons wel al moeten verplaatsen naar 2025. De vraag is dubbel zo groot als we verwacht hadden”, besluit Renier.

Teambuilding: de kansen en de valkuilen

Over de impact van teambuilding op het welzijn van werknemers, de sfeer tussen de collega’s en hun productiviteit zijn al boeken vol geschreven. Zo verhogen teambuildings de betrokkenheid met het bedrijf en zorgen ze voor een betere connectie tussen de medewerkers, maar wel op voorwaarde dat het om meer gaat dan enkel een namiddagje karting of paintball. Als er ruimte is om te spreken over ‘wie je bent’ in plaats van over het dagelijkse ‘wat je doet’, zijn de resultaten positief, stellen hr-experts. Tijdens een sportieve activiteit is het belangrijk dat je goed communiceert en elkaar op weg probeert te helpen. Dat draagt bij aan de teambuilding.

Veel teams hebben last van groepsdenken, waarbij standpunten bijna onbewust door alle leden van het team worden gedeeld. Het gevolg is dat de groepsleden het moeilijk vinden om kritische vragen te stellen. Teambuildingactiviteiten kunnen daar verandering in brengen.

Als er te veel activiteiten op één dag worden georganiseerd, kan dat een positief resultaat van een teambuilding in de weg staan. Deels sporten en deels naar presentaties kijken kan interessant en ontspannend zijn, maar heeft minder effect als niet duidelijk gecommuniceerd wordt waarom zo’n teambuilding nodig is. Daarnaast is het van belang dat de medewerkers weten wat hen te wachten staat. Verrassingen tijdens teambuildings leiden vaak tot teleurstellingen.

Een laatste valkuil: het gebrek aan follow-up. Vaak worden teambuildingsessies afgesloten zonder dat er duidelijke resultaten bekend worden gemaakt. Achteraf moeten de medewerkers de vraag krijgen wat ze aan de dag hebben gehad.

Lees ook:

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content