Adecco kleurt Belgisch

© EPA
Alain Mouton
Alain Mouton Journalist

Mark De Smedt wordt chief human resources officer van Adecco. Hij is de derde Belg in het twaalfkoppige directiecomité van ‘s werelds grootste uitzendgroep.

De cirkel is rond voor Mark De Smedt, die vanaf 1 januari chief human resources officer wordt bij de hr-dienstenverlener Adecco Group. In de hoofdzetel in het Zwitserse Glattbrugg bij Zürich wordt de Vlaamse Brusselaar een van de naaste medewerkers van Patrick De Maeseneire, de CEO van Adecco.

Meer dan een kwarteeuw geleden waren de alumni van de Solvay Business School twee van de jonge wolven die de Belgische poot van Apple op de sporen zetten. In het begin van hun carrière werkten De Smedt en De Maeseneire wel meer samen, onder meer bij Sun International. In de jaren negentig gingen ze hun eigen weg. Tot De Maeseneire in 2009 CEO van Adecco werd. Hij vroeg aan Mark De Smedt om de Belgische afdeling te leiden.

Mensen maken het verschil
De Smedt stond toen aan het hoofd van het uitzendbedrijf XPE Professional Staffing, dat is gespecialiseerd in de rekrutering van ingenieurs en hooggeschoolde profielen voor de farmasector. XPE werd in 2009 overgenomen door Adecco. ‘s Werelds grootste uitzendgroep was toen geen onbekende meer voor De Smedt, want tussen 2002 en 2007 was hij verantwoordelijk voor Adecco Benelux. De Smedt bevestigt dat hij altijd goed heeft samengewerkt met De Maeseneire.

De spirit die bij Apple heerste, is er volgens hem nog altijd. De Belgische afdeling van het technologiebedrijf werd geleid door een bende lefgozers. De Smedt: “Mensen veranderen niet fundamenteel. Bij Apple zaten verscheidene mensen die veel ondernemersgeest en een sterke drive hadden om er helemaal voor te gaan, als team, soms tegen de gevestigde waarden in. Die spirit hebben de meesten nog altijd. Dat is uiteraard ook belangrijk in een bedrijf zoals Adecco. Nog meer zelfs, want anders dan een productbedrijf zoals Apple moeten wij het verschil maken met mensen. Of het nu om onze collega’s, onze uitzendkrachten of onze klanten gaat.”

Hr-beleid van 200 managers

De Smedt komt straks mee aan het hoofd van het hr-beleid van een bedrijf dat 20,5 miljard euro omzet draait, 31.000 medewerkers telt en dagelijks 700.000 uitzendkrachten plaatst. “Ik ga me bezighouden met het talentmanagement, de leiderschapsontwikkeling, de rekrutering en het compensation-and-benefitsbeleid van de managers die behoren tot de wereldwijde top tweehonderd van het bedrijf”, legt De Smedt uit. “Onrechtstreeks stuur ik de hr-directeurs in de regio’s aan, met een focus op de Verenigde Staten, Frankrijk, de Benelux en de Noord-Europese landen.” De Smedt heeft ervaring met het gidsen van talentvolle managers. Hij is ook mentor in het project Jonge Managers, Wijze Mentors van de Management Associatie.

Halftijds de wereld rond

De Smedt is de derde Belg in het twaalfkoppige directiecomité van Adecco. Behalve CEO De Maeseneire komt hij er nog een andere oude bekende tegen: Alain Dehaze, die onder meer voor Creyf’s en Solvus heeft gewerkt en nu regioverantwoordelijke voor Frankrijk is. De Smedt en Dehaze kennen elkaar uit hun XPE-periode. Is het toeval dat de top van Adecco zo sterk Belgisch kleurt? De Smedt: “Ik geloof niet in professionele toevalligheden. Mensen die samenwerken, kennen succes en soms mislukkingen, maar na verloop van tijd weet je wat je aan bepaalde collega’s hebt, hoe je met hen teams kunt bouwen en hoe je het beste uit hen kunt halen. Niet onbelangrijk: je komt er ook achter hoe je plezier met hen kunt maken. Dat is geen garantie op succes, maar het helpt dikwijls, althans in mijn beleving. Mijn benoeming is het gevolg van een extensieve search, die werd geleid door het headhuntersbureau Egon Zehnder. Ik was echt niet de enige kandidaat.”

Door zijn nieuwe functie verkast De Smedt naar Zürich. “Vandaar uit zal ik minstens de helft van mijn tijd de wereld rondreizen.” Zijn vier zonen die nu aan de universiteit zitten of aan een professionele carrière zijn begonnen, komen niet mee naar Zwitserland. Ondanks zijn drukke professionele bezigheden ziet Mark De Smedt ze vaak. “Ik probeer een soort mentor te zijn, ga graag met hen op reis, speel wat tennis met de oudste. Daarnaast probeer ik regelmatig te fietsen met enkele vrienden, onder wie Nico Reeskens, ook een ex-Apple-boy, die nu Adecco België gaat leiden.” De Smedt is ook nog bestuurder van Plan België, dat vecht tegen kinderarmoede in het Zuiden, en van NFTE, dat net is herdoopt tot Youth Start, dat jongeren ertoe wil aanzetten om te ondernemen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content