Innovatie in de zandbak

Ontstaan in 1964 is Vulkoprin vandaag springlevend. Het recept: in samenspraak met de klanten zoeken naar de juiste innovatieve oplossingen. Zelfs varkens varen er wel bij.

Vulkoprin is een fabrikant van polyurethaan elastomeer. Het bouwde zijn reputatie op met het maken van industriële wielen, rollen, banden en technische stukken voor diverse toepassingen. Het businessmodel van Vulkoprin is opgebouwd op de technologie van de gietpolyurethanen. Het bedrijf heeft met Vulkollan, een merkproduct van Bayer AG in portefeuille. Vulkollan is een kunstrubber dat superieure eigenschappen heeft ten opzichte van gewoon rubber wanneer het op draagvermogen en slijtageweerstand aankomt.

Het bedrijf telt 84 vaste werknemers en boekte in 2008 een omzetcijfer van 13,3 miljoen euro. 12 procent van die omzet komt van producten die vijf jaar geleden nog niet bestonden. Innovatie is voor CEO Jan Maes geen hol begrip. “Innovatie ontstaat vanuit onze eigen ‘zandbak’. Daarbij gaan we constant op zoek naar toepassingen die geschikt zijn voor onze technologie en die passen in ons productieapparaat.” De ontwikkelingen vinden een afzet in de soms meest onwaarschijnlijke toepassingen.

Met Pig’s Donut ontwikkelde Vulkoprin bijvoorbeeld een speeltuig voor varkens. Maes: “Omgevingsverrijking is een hot item voor het welzijn van varkens. Pig’s Donut is een speeltuig ontwikkeld om verveling tegen te gaan en om activiteit te stimuleren bij varkens tijdens hun verblijf in de stal. De dieren zijn hierdoor minder gestresseerd en agressief, waardoor ze minder in elkaars staart en oren bijten. Onze polyurethanen zijn erg taai en laten zich niet makkelijk insnijden, een eigenschap die vooral bij industriële wielen van groot belang is. Dat was de aanzet voor het creëren van de bijtring.”

Een zelfsluitend veiligheidspoortje met universeel omkeerbare scharnier werd dan weer ontwikkeld in samenwerking met de firma Amerplastics. “De innovatie ontstond in dat geval uit het beluisteren van de problemen van de klant. Vulkoprin hertekende het scharnier van het poortje van Amerplastics en boorde daarmee een nieuwe markt aan buiten zijn traditionele markt van industriële wielen. Voor Colruyt werd dan weer een oplossing gezocht voor 60.000 distributiekarren om de winkels te bevoorraden. Colruyt wilde de bestaande kar behouden, maar 750 kg laden in plaats van de gebruikelijke 500 kg. Met het nieuwe zwenkwiel werd een kostenbesparing gerealiseerd. Een hoger draagvermogen betekent immers meer goederen op dezelfde kar, meer goederen met dezelfde vrachtwagen en finaal minder ritten.”

Bruno De Keyser

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content