“Inno moet dé merkentempel worden”

Met een omzetgroei van 8 % zit Erik Van Heuven met Inno op het goede spoor. Maar de productiviteitsdoelstellingen werden nog niet gehaald.

Tegen zijn voortvarende natuur in heeft Erik Van Heuven het voorbije jaar vooral moeten leren om traag te stappen. Warenhuisketen Inno is namelijk nog altijd een instituut en dan kan je niet straffeloos het volledige concept omgooien. Toch heeft de topman na 365 dagen al nadrukkelijk zijn stempel op het ruim honderd jaar oude winkelparadijs gedrukt.

“Uit marktonderzoek blijkt dat de consument Inno wel eens vaker associeert met een dinosaurus,” lacht de gedelegeerd bestuurder van Inno. “Dat klinkt misschien niet echt als een compliment, maar al zijn de winkelstraten onherkenbaar veranderd, bij Inno vindt de shoppende medemens nog steeds houvast.” Een stijlbreuk met het verleden is dan ook het laatste wat de communicatiewetenschapper (VUB) wil veroorzaken.

Toch moest er iets gebeuren, want op het vlak van rendement per vierkante meter behoorde Inno tot de zwakste broertjes van de sector. Onmiddellijk na zijn aantreden hield het team rond Van Heuven alle merken grondig onder het licht. Degene die te weinig opbrachten, vlogen er onherroepelijk uit. Terzelfder tijd ging men de boer op richting het hart van de mode in onder andere Londen, Parijs, Milaan en New York om nieuwe merken binnen te halen. Voortaan kan de modefreak bij Inno zijn hartje ophalen tussen de spullen van Hugo Boss, La Perla, Ralph Lauren en Mont Blanc. “Inno moet opnieuw dé merkentempel worden. We zijn op de goede weg, want in 2005 is de omzet met 8 % toegenomen,” verklapt Van Heuven. Over de winstcijfers wil hij nog niets zeggen, maar het is duidelijk dat de productiviteitsdoelstellingen nog niet gehaald werden.

De volledige herinrichting van de winkel in zijn geboortedorp Schoten was een echte mijlpaal en toont aan welke richting Erik Van Heuven met Inno uit wil. Minder afdelingen (papierwaren en speelgoed verdwenen uit het assortiment), meer mode en een hogere positionering zijn de sleutelwoorden van het vernieuwde concept.

Van Heuven introduceerde ook een boel nieuwigheden – van geïntegreerde marketing tot taaltrainingen voor het personeel. De getrouwheidskaart Advantage klopte alle verwachtingen. De kaart kost 5 euro en daarvoor krijgt de klant een aantal voordelen, zoals een permanente korting van 20 % op parfum. “Op amper drie maanden verkochten we 125.000 stuks,” glundert de man die thuis tussen vijf vrouwen (zijn echtgenote en vier dochters) leeft. “Dit jaar hopen we ruim het dubbele te kunnen slijten.” Die kaart heeft als extra voordeel dat men het koopgedrag van die klanten kan registreren. Zij krijgen bovendien ook het huisblad Sensa in de bus. Bleef Inno in het verleden niet blind voor zijn omgeving, Erik Van Heuven zwengelde het sociale engagement van de keten fors aan. Een kerstactie bracht ten minste 100.000 euro in het laatje van Child Focus. In zijn vorige job bij IC Companys spurtte Van Heuven van het ene vliegtuig naar het andere, maar dat is nu veel minder het geval. De 44-jarige pendelt haast dagelijks met de trein naar Brussel. Ook zijn voetbalvrienden van FC Koningshof zijn daar niet rouwig om, want een verdediger met spelinzicht komt altijd van pas.

D.V.T.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content