INKOMSTEN DOOR UITGAVEN

Grafisch ontwerper Paul Verrept illustreert niet alleen boeken, hij geeft ze ook uit.

Ondanks alle heisa rond multimedia blijkt de liefde voor het vertrouwde boek bij sommigen diep geworteld te zitten. Een andere verklaring is er niet voor het feit dat een dertiger als Paul Verrept zich op het glibberige pad van de uitgeverswereld waagt. Alvorens hij zich als zelfstandig grafisch ontwerper vestigde, regisseerde hij gedurende een vijftal jaren toneelstukken. Die contacten met het theater zijn blijven bestaan.

“Op zekere dag had ik thuis een zevental teksten liggen die ik stuk voor stuk de moeite waard vond als leesteksten. Eerst overwoog ik om ze zelf uit te geven, maar dat ging mijn financiële mogelijkheden te boven. Toen bleek dat Bart Meuleman ook al lang met dergelijke plannen rondliep.” Samen gingen ze in 1994 van start met Bebuquin, een vwz die er kwam met steun van Monty (Antwerpen), Stuc (Leuven) en Nieuwpoortteater (Gent). Daarnaast probeerden de initiatiefnemers voor externe financiering te zorgen, gaande van productiesubsidies van het ministerie tot co-edities zoals met het Kaaitheater, De Tijd en verschillende jeugdtheaters. De uitgebrachte werken van onder meer Jan Decorte, Elvis Peeters, Peter De Graef en Paul Pourveur halen oplagen van 300 tot 1500 exemplaren. Toch schommelt de jaaromzet tussen 1 en 2 miljoen frank. Ook in Nederland bracht Bebuquin co-edities uit, meestal met International Theater & Film Books in Amsterdam.

Eind 1996 begon Paul Verrept met een nieuw klein project, Amerika. Onder die naam die verwijst naar het boek van Franz Kafka, maar ook naar wat hij “het land van de dromen” noemt geeft hij boeken uit waarmee auteurs niet direct in een commercieel circuit terecht kunnen of willen. “Voor Amerika doe ik niet aan scouting, ik ga gewoon uit van teksten die ik in handen krijg. Ik doe het omdat ik het graag doe, niet vanuit commerciële overwegingen. Als zo’n auteur dan later door De Bezige Bij zou worden uitgegeven, ben ik daar blij om.”

Paul Verrept is de eerste om toe te geven dat het de uitgevers niet voor de wind gaat. Hij ziet schaalvergroting als een van de oorzaken : “Er is een omkering geweest van doel en middelen. Oorspronkelijk gaven mensen teksten uit omdat ze die interessant vonden voor een boek. Dat is uitgegroeid tot een industrie die zich in leven moet houden. Nu zie je vaak dat het initiatief van een uitgever uitgaat, dat die zelfs naar een bekende Vlaming stapt met de vraag of die geen boek wil schrijven. Zoiets leidt tot marginalisering van de literatuur, tot toestanden waarbij een uitgeverij per jaar drie of vier boeken op de markt brengt die de moeite waard zijn, maar daarnaast vijftig andere om haar omzet te halen. Het eigenaardige is dat ik die drie of vier boeken ook kan uitgeven, zonder heel die infrastructuur.”

PAUL VERREPT (BEBUQUIN) In de uitgeverswereld leidt grootschaligheid tot marginalisering van de literatuur.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content