‘In het DNA van merken duiken’

WIE

Vanessa De Vuyst (43)

IS

Account director Wavemakers PR

WAS

De jeugddroom van Vanessa De Vuyst was journalist te worden. Tijdens haar studie communicatiewetenschappen aan de UGent raakte ze ook geïnteresseerd in marketing en public relations. “Het DNA van merken boeide me en hoe dat evolueert, ook onder invloed van maatschappelijke thema’s.” Na haar studie werd ze persattaché bij Philips België. “Philips was toen de hoofdsponsor van Euro 2000. Ik heb er twee boeiende jaren gehad. Ik hoorde ondertussen dat Gent plannen had voor citymarketing.” Ze werkte daarop van 2002 tot 2015 in verschillende rollen aan het merk Gent. “Maar na veertien jaar bij de overheid kriebelde het om naar een privéfirma over te stappen.” Dat werd de lingeriespecialist Van de Velde.

WIL

In het voorjaar kwam De Vuyst in contact met het pr-agentschap Wavemakers PR dat haar wilde als account director. “Dat aanbod was iets om over na te denken. Ik deed mijn werk bij Van de Velde graag. Maar ik wilde ook niet graag vastzitten.” Voor De Vuyst is het een overstap van de klantenkant naar de bureauzijde waar ze niet meer voor één maar voor meerdere merken werkt. “Na vijf jaar verhalen over lingerie brengen leek het me leuk ook voor andere merken verhalen te maken en in hun DNA te duiken. Ik vind het fijn over een merk een pakkend verhaal te vertellen dat inhaakt op de maatschappelijke trends.”

In de twintig jaar dat De Vuyst in pr zit, is het vak sterk veranderd. “Pr is meer dan een persbericht en een evenement. Je moet nu veel creatiever uit de hoek komen. Het gaat niet meer alleen over de producten en de materialen, maar ook over de emotionele kant. Het gaat erom via de juiste mensen de juiste boodschap naar buiten te brengen.”

VRIJE TIJD

Zeilen en hot yoga.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content