Imposante toerist
Flashback naar 1975: Honda brengt de Gold Wing 1000GL op de markt, een toermotorfiets aangedreven door een viercilinder boxer-motor van 1000 cc. De 1000GL was bedoeld als de ultieme reismotorfiets, toen nog standaard zonder kuip of koffers. Die kwamen er gaandeweg op. En door de jaren heen groeiden de cilinderinhoud (van 1000 naar 1833 cc) en het aantal cilinders (van vier naar zes). De motor werd daardoor ook groter en zwaarder. Voor het model van 2018 stelde Honda zich tot doel de Gold Wing kleiner, lichter en handelbaarder te maken om zo een jongere generatie voor het model te interesseren. Want, zo staat in de persinformatie, die groep “zou over het hoofd gezien zijn” of gewoon niet weten dat er zoiets als een Gold Wing is.
Honda wilde enerzijds de luxe van de Gold Wing behouden en er anderzijds een meer rounded motor van maken. De motor moet zowel in de stad als tijdens een toerrit gemakkelijk te rijden zijn. De nieuwe Gold Wing werd daarom lichter – er ging 48 kilo af, de basisuitvoering weegt nu 365 kilo – en kleiner – het motorblok is meer vooraan in het frame gemonteerd.
Wat betekent dat in de praktijk? De nieuwe Gold Wing ziet er nog altijd indrukwekkend – eigenlijk wat intimiderend – uit met het grote windscherm, de koffers en het grote zadel. De motor blijft groot en zwaar (er is een achteruit op gemonteerd om uit de garage te geraken), maar toch is die opmerkelijk makkelijk te rijden, zelfs in stapvoets verkeer. Wij reden met de DCT-uitvoering. DCT staat voor dual clutch transmission, een automatische versnellingsbak met zeven versnellingen. De vering is comfortabel. Je zweeft bijna over de weg. Toch mis je het ‘ king of the road‘-gevoel.
De Gold Wing is bijna een halve auto met een groot dashboard en een airbag. Alle nieuwe snufjes zitten erop: vier rijmodi (tour, sport, economy en rain), een gecombineerd remsysteem, tractiecontrole, … Is het ook een motor voor woon-werkverkeer? Eigenlijk niet. En ook niet voor de kleine, bochtige weggetjes. Daar blijkt de Gold Wing toch een handvol te zijn. Voor rechte wegen en wegen met lange bochten is hij een droom. Het is een soort motor om in één ruk comfortabel naar een verre bestemming te rijden. En de prijs mag er ook zijn: vanaf 25.699 euro.
In cijfers
Motor: vloeistofgekoelde 1833 cc zescilinder boxer, zes versnellingen (bij DCT zeven versnellingen en automatische koppeling)
Vermogen: 93 kW (126 pk) bij 5500 t/m
Koppel: 170 Nm bij 4500 t/m
Gewicht (rijklaar): 365 kilo (DCT-uitvoering 383 kilo)
Tankinhoud: 21,1 liter
Basisprijs: 25.699 euro
+
Comfortabel, makkelijk te rijden
–
Prijs, niet voor woon-werkverkeer
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier