‘Ik ben geen grote sleutelaar’
WIE
Johan Vanden Bergh (48)
IS
General manager SsangYong Motors Middle Europe
WAS
Johan Vanden Bergh was al van jongs af aan geïnteresseerd in auto’s. Het was dus niet vreemd dat hij een carrière in de autosector ambieerde. “Maar ik ben geen grote sleutelaar, daarom heb ik gekozen voor de businesskant.” Hij studeerde handelswetenschappen met een specialisatie internationale betrekkingen aan de EHSAL in Brussel. Dat leidde in 1997 tot een baan bij Toyota Belgium. Een jaar later kreeg hij de marketingfunctie bij Toyota-dochter Lexus. “Er werd een aparte divisie voor Lexus opgezet. Ik was de eerste marketingmanager”, vertelt Vanden Bergh. In 2007 kreeg hij de kans om bij Kia Belgium hoofd marketing te worden. In 2019 vroeg Mitsubishi-importeur Beherman Motors hem als product- en logistiek manager. “Maar toen kwam corona. In juli 2020 kwam het nieuws dat Mitsubishi de investeringen in de verkoop van nieuwe wagens in Europa bevroor. In België zou de verkoop in het najaar van 2021 definitief stoppen.” In die periode kwam hij in contact met SsangYong Motors Middle Europe (Alcomotive).
WIL
Vanden Bergh noemt SsangYong een mooie uitdaging. Het merk is vooral bekend van het SUV- en 4×4-gamma. “Het is een dankbaar product met een goede kwaliteit en een onklopbare prijs.” Vanden Bergh heeft de eindverantwoordelijkheid voor de Benelux, Duitsland en Zwitserland. Een van de uitdagingen de komende jaren is de elektrificatie van het aanbod. Alcomotive is ook de invoerder van Hyundai en heeft daarmee de nodige ervaring met elektrische en hybride wagens opgedaan. Dat maakt dat SsanYong een “vliegende elektrische start” kan maken.
VRIJE TIJD
Rolls-Royce, Angelsaksische thrillers, lopen en wandelen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier