HONDSE COUTURE
De Belgische textielsector kreunt. Maar Suzy’s, producent van hondenkledij, speelt mee aan de Europese top.
Barstensvol steekt het magazijn van de eenmanszaak Suzy’s. Het is gevuld met mandjes, kussens, draagtassen, mantels en strikken. Het 3500 vierkante meter grote bedrijf, net tien jaar geleden geopend op het Knokse industrieterrein ‘t Walletje, ziet zich genoodzaakt de bedrijfsoppervlakte te verdubbelen. “En dat zal nog te weinig zijn,” beseft zaakvoerder Suzy van der Linde.
Suzy’s heeft niets te maken met de gelijknamige wafel, maar alles met kledij voor honden. In 1980 startte het echtpaar Sylveer Dobbelaere en Suzy van der Linde in eigen huis met de productie van textiel voor dieren. Meteen werd geopteerd voor hoogwaardige kledij, zonder aanverwante gadgets als riemen, banden of knabbelbenen. Door uit te pakken met kleine, klantgerichte series van 50 tot 500 stuks kan er flexibel worden ingespeeld op de competitieve markt. Bovendien wordt alleen de groothandel bewerkt. Want ook al wordt hier naarstig gewerkt door de acht werknemers ook zaakvoerder Sylveer zit achter de naaimachine , de telefoon rinkelt er zelden. “Wij zijn producenten, geen verkopers,” verduidelijkt Suzy van der Linde meteen. “Het bewerken van de kleinhandel heeft me nooit geïnteresseerd. Je verliest te veel tijd met klantenbezoeken. Wij steken al onze tijd in het ontwerp, de productie en de juiste keuze van de kleuren. In vier weken kunnen wij een product leveren.”
Vierhonderd producten groot is Suzy’s gamma ; bijna alle artikels zijn leverbaar in zestien verschillende kleuren. 110 groothandelaars worden beleverd. De export genereert 75 % van de omzet. Nederland, Frankrijk en Duitsland vormen de belangrijkste afzetgebieden. Nederlanders en Duitsers houden van sobere, onopvallende kleuren. Een bloemmotief moet vaak wijken voor het rustiger, klassiekere ruitmotief. Fransen houden dan weer van frisse, felle kleuren. Maar ook in zuiderse landen is hondenkleding geliefd. Zelfs T-shirts, met opschrift, zijn er courant.
Naast de eenmanszaak Suzy’s, die instaat voor ontwerp en productie, neemt de cv Suzy’s Sales Office de verkoop voor haar rekening. “In de loop van het jaar” wordt de eenmanszaak omgevormd tot een nv. Dan worden ook de omzetcijfers bekend die het echtpaar al zeventien jaar geheim houdt.
SUZY VAN DER LINDE (SUZY’S) Kleine, klantgerichte series voor de groothandel drukken de Europese concurrentie.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier