Honda X-11 en Aprilia Falco

Ad Van Poppel medewerker Trends

Kan men motoren met een verschillend concept vergelijken? Trends deed het.

Motorbladen vergelijken meestal motoren die van eenzelfde concept uitgaan. V-twins met v-twins, viercilinders met viercilinders, customs met customs… Maar stel, je staat voor de keuze: een v-twin met sportief allure of een snelle viercilinder. Wat dan? Trends had onlangs kort na elkaar de Honda X-11 en de Aprilia Falco ter beschikking. Beide waren ietwat teruggetunede versies van een sportiever exemplaar. Daar stopte elke gelijkenis. De Honda X-11 heeft de Super Blackbird als basis. De X-11 levert in plaats van 164 pk 140 pk af, wat nog steeds heel veel is. Verder is het frame gewijzigd en heeft de X-11 geen stroomlijn.

De Aprilia Falco is het broertje van de RSV Mille, een zware v-twin. De RSV biedt 128 pk, de Falco moet het doen met ‘slechts’ 118 pk. Het frame onderging wijzigingen en de motor heeft wat minder stroomlijnbeplating. De Aprilia moet vooral de toerrijder aanspreken. De verwachtingen waren hooggespannen, vooral op stuurgebied. Maar we bleven op onze honger zitten. De zitpositie is bijvoorbeeld verre van ideaal voor een toermachine. ‘Sportief’ is nog altijd de enige juiste benaming: de stuurhelften staan laag. Dat leidt bij normale snelheden en in fileverkeer tot druk op de polsen. Bij importeur RAD heeft men meer opmerkingen gekregen over die nog te sportieve zitpositie. De Aprilia voelde erg zwaar aan. Dat is vreemd, want de motor is met 190 kilo juist licht. Op de snelweg ligt hij goed op de weg, in langgerekte bochten blijft hij mooi zijn lijn houden. Je merkt dat er een v-twin in het frame zit: het vermogen blijft komen. Maar als het echt bochtig werd, hadden wij aan de Aprilia onze handen vol. Juist daar zouden de goede stuureigenschappen naar boven moeten komen. Wellicht ligt dit type motor ons gewoon niet.

Heel anders was het met de X-11. Op dezelfde kronkelige weg waar we ook met de Falco reden, ging de X-11 veel makkelijker en sneller door de bochten. Het was echt spelen. Terwijl deze motor toch 32 kilo zwaarder is. De zit op de Honda was veel prettiger, rijden in fileverkeer leverde geen problemen op en het ontbreken van een stroomlijn was niet echt een nadeel. Als je lang 140 kilometer per uur rijdt, merk je natuurlijk wel dat je vol in de wind zit. Maar daar kies je ook voor, het is een onderdeel van het concept.

Ad Van Poppel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content