Hoe word ik mediamagnaat?

Luc Huysmans senior writer bij Trends

Geen enkele beursanalist volgt het bedrijf. Nochtans klom de prijs voor een aandeel in Groep De Beukelaar van 30 euro begin dit jaar naar 150 euro. Twee reclamejongens bouwen aan een leven als mediamagnaat.

“Ik ben een slechte manager,” grapt Maurice De Velder. De gedelegeerd bestuurder van Groep De Beukelaar is een noeste werker die drie dagen per week om vijf uur ‘s ochtends van zijn villa in Knokke naar het bedrijf rijdt, maar voorts is hij bijna ongewoon in zijn gewoonheid: een vrij onopvallend uiterlijk, goedlachs maar niet bovenmatig grappig, intelligent maar niet hoogbegaafd, geen uitmuntende redenaar, geen visionaire goeroe.

Toch was De Beukelaar in de afgelopen negen maanden de uitblinker van de Brusselse beurs, vóór Omega Pharma en Quest for Growth. De prijs van het aandeel is tussen januari en nu net niet verzesvoudigd. Het groeide daarmee gevoelig sneller dan de Bel20 en de Dow Jones Europe Stoxx Media Index (zie koersgrafiek).

Het geheim van De Beukelaar? “Ik ken vooral goed mijn gebreken, en ik omring me met mensen die die opvangen,” zegt De Velder. De sleutel van zijn succes, beweren zijn medewerkers in het onopvallende kantoorgebouw aan de Leuvensesteenweg in Zaventem, is zijn grote emotionele intelligentie, zijn vermogen om een team te creëren, om mensen aan te voelen. Concurrenten roemen en vrezen De Velders manier van onderhandelen: hij vecht als een pitbull en laat pas los als het doel bereikt is.

De Velders uitgebreide kennissenkring is een grote troef aan de onderhandelingstafel. De peetvader van De Beukelaar houdt dan wel vol dat hij geen netwerk hééft, maar sinds hij in 1991 een participatie in Fincomp nam, is hij wel uitstekend ingeburgerd in de Franssprekende kringen rond Jacques Delen en Luc Bertrand (van respectievelijk de bank Delen & Co en Ackermans & van Haaren). Hij onderhoudt goede banden met Guido Van der Schueren, gedelegeerd bestuurder van het prepress-softwarebedrijf Artwork Systems, met Leon Seynhaeve van Mitiska, Wilfried Van der Poel van Lessius en met Marc Ecker (ex- Lessius, nu Capital & Finance).

Surfen op de mediahype

De Groep De Beukelaar is het vijfde mediabedrijf van het land – na De Persgroep, de Vlaamse Uitgeversmaatschappij, Concentra en Roularta Media Group. Met haar beurskapitalisatie van 1,2 miljard frank is de groep vandaag 4 miljard frank waard (ongeveer een derde van het bedrijf staat op de beurs genoteerd). De Beukelaar haalde in het eerste halfjaar van 2000 op een omzet van 147 miljoen frank een nettowinst van 84,8 miljoen. Die hoge rentabiliteit is vooral te danken aan de verkoop van 8% van de aandelen aan Imagination in Motion, een transactie van zowat 68 miljoen frank (zie kader: De dynamische dochters). De halfjaarcijfers waren trouwens bij hun verschijning al gedateerd: acquisities van tijdschriftenuitgever De Vrije Pers, internetmarketeer Bumblebee, radiostation 4FM en informatieverstrekker voor tramreizigers Falcom stuwden de prognoses omhoog. De groep van 130 werknemers rekent nu op een jaaromzet tussen de 500 en de 600 miljoen frank in 2000. Bovendien staan er nog één of twee strategische overnames (misschien zelfs in Nederland) in de steigers. Het scenario voor de kapitaalverhoging die de acquisities moet financieren, ligt al klaar. Maar zelfs zonder overnames komt de omzet volgend jaar uit op 1,2 miljard frank.

Mogelijk wil De Velder het ijzer smeden terwijl het heet is. Zegt fondsbeheerder Peter Vierbergen van KBC Asset Management: “Het aandeel heeft geprofiteerd van de mediahype na zijn herprofilering. De neergang van de media-aandelen zal zich met enige vertraging ook bij De Beukelaar laten gevoelen.” Veel collega-analisten lijken die denkpiste te volgen. De analisten van Delta Lloyd Securities (het vroegere Smeets Securities), Bank Degroof, KBC Securities en Bank Delen volgen het aandeel niet. Corluy besloot het bedrijf niet meer te volgen na een opmerking van de bedrijfsrevisor op het jaarverslag, al zet het de deur nu weer op een kier. “Het bedrijf is nu qua beurskapitalisatie bijna even groot als Miko,” zegt Patrick Millecam. “Naarmate het verder groeit, stijgt de kans dat analisten het opmerken.” Petercam nam trouwens al contact op met De Velder en ook Fortis sluit de mogelijkheid niet uit dat het het aandeel binnenkort op de shortlist zet.

Geen strenge hand

Drie jaar geleden, toen gedelegeerd bestuurder Kris Dekelver van Business Panel in het bedrijf binnenkwam, was de groep vooral actief in de sector van de buitenreclame. Maar toen het rendement onder druk kwam, begon de succesvolle reconversie naar de reclamedragers zelf: de media. Vandaag besteedt De Velder 80% van zijn tijd aan zijn mediapoot, waar Imagination in Motion, 4FM, De Vrije Pers, Bumblebee en Falcom ondergebracht zijn. Allemaal nichespelers met een sterke focus, die zich proberen op te werpen als vrijbuiter in hun respectievelijke markten. De holding is erop gericht dat de mislukking van één project niet het einde van de moeder hoeft te betekenen.

De zware investeringen van het voorbije jaar zijn door de successen van 2000 goed verteerd. De synergiemogelijkheden tussen de dochters zijn legio: Falcom koopt inhoud bij 4FM, 4FM en De Vrije Pers maken dankbaar gebruik van de mogelijkheden van Business Panel en de reclameregie Streep, Bumblebee betrekt zowat elk zusterbedrijf in het marketing- en verkoopconcept waarmee het naar zijn klanten stapt. De holding is de financier, levert het personeel en stippelt de strategie uit. Maar ze leidt haar dochters niet met strenge hand. Verschillende participaties zijn minderheidsbelangen en zelfs bij 4FM, waar De Beukelaar 50% heeft, hebben de oprichters een beslissende stem in de raad van bestuur. De Velder: “Elk bedrijfje moet een schoonheid op zichzelf zijn. Ik kan niet álles doen. Als ik ook de strategie moet bepalen van Bumblebee en Imagination in Motion, word ik zeeziek.”

Concurrentie in eigen huis

Centraal in de overkoepelende groepsstrategie van de Groep De Beukelaar staat – binnen één tot twee jaar – de creatie van een centrale gegevensbank. Die zal de inhoud van de traditionele media bundelen, die als een geheel op de business-to-businessmarkt zal worden verkocht. Technologisch is het project bijna rond, alleen moet de commerciële en juridische structuur – met het auteursrecht van journalisten en fotografen als heetste hangijzers – nog verder worden uitgebouwd. De eerste stappen zijn nu al gezet: de website Planet Internet, bijvoorbeeld, koopt inhoud aan bij 4FM. ” Clear Channel (de moeder van SFX, dat interesse heeft voor Rock Werchter) doet in omgekeerde richting wat ik ook wil doen,” illustreert De Velder. “Zij hebben 1100 radiostations, en kopen concertorganisatoren op om hun behoefte aan inhoud in te vullen. Wij hebben die content, en we zoeken nieuwe kanalen om die te commercialiseren.” Clear Channel is overigens een concurrent in eigen rangen voor De Beukelaar: via dochter Metabus heeft Clear Channel 50% in AMT, de holding die voor de helft in de reclameregie Streep participeert (zie organigram).

“Onze concurrent in eigen huis is honderd keer groter dan wijzelf,” lacht De Velder. Hij ziet er zelf geen graten in. “De sterkte van de groep ligt in het perfecte huwelijk tussen oude en nieuwe economie. Voor succes in e-commerce heb je de naamsbekendheid van de traditionele media nog hard nodig. Wij branden een merk met onze buitenreclame en met onze tijdschriften.”

Is televisie de logische volgende stap voor de groep? De Velder heeft al een geschiedenis bij de regionale reclameregie RAR en bij de Antwerpse zender ATV, maar hij vindt tv geen prioriteit. “Vijf jaar geleden telde je in medialand niet mee als je geen krant uitgaf. Nu moet je blijkbaar een tv-station hebben,” zegt hij schouderophalend. De geruchten in de sector koppelen De Velder nochtans graag aan TV 2000, de nieuwe zender voor het brede publiek van Roland Lommé, Paul Van Praet en Gaby Feyaerts (zie Trends, 31 augustus 2000). Lommé houdt zich daarover op de vlakte, De Velder ontkent dat er onderhandeld wordt.

Maar de strategie van Groep De Beukelaar toont wel aan hoe je mediamagnaat kunt worden, zelfs zonder televisie: zorg gewoon voor een lucratieve kruisbestuiving tussen reclamedragers en mediatitels, en het geld stroomt vanzelf binnen.

FICHE: MAURICE DE VELDER (42)

* Is gedelegeerd bestuurder {ITA}Fabrieken der Gebroeders De Beukelaar{ita}.

* Is de zevende van acht kinderen van een Merchtemse handelaar in vee en veevoeder.

* Heeft een diploma A2-boekhouden.

* Richt in 1980 {ITA}DV Electronics{ita} op, een eenmanszaak die automatiseringssystemen voor garages en toegangshekken importeert.

* Wordt in 1982 commercieel verantwoordelijke bij {ITA}Polypub{ita}, een van de vennootschappen van {ITA}Perexma{ita}- en {ITA}VTM{ita}-stichter {ITA}Jan Merckx{ita} zaliger.

* Start in 1985 {ITA}DB Invest{ita} op, een adviesbureau voor de reclamesector. Sluit een samenwerkingsakkoord met {ITA}HMT{ita}, een affichagebedrijf van de Brusselse familie {ITA}De Pauw-Declercq{ita}.

* Ontwikkelt in 1987 vastgoedactiviteiten met DB Invest. Richt {ITA}Business Panel{ita} op, dat reclameborden beheert.

* Koopt in 1992 de {ITA}Fabrieken der Gebroeders De Beukelaar{ita} via zijn eigen vennootschap {ITA}Livius{ita}. Het bedrijf is een leeg vehikel op inmiddels opgedoekte Antwerpse beurs. Medefinanciers {ITA}Koen Blijweert{ita} en {ITA}Dirk Cavens{ita}, de echtgenoot van {ITA}Kristien Van Hool{ita} van de gelijknamige busbouwersfamilie, stappen eruit.

* Laat {ITA}Lessius{ita} en {ITA}Alpinvest{ita} in 1995 instappen in de Groep De Beukelaar.

* Heroriënteert het bedrijf in 1997 richting media.

FICHE: KRIS DEKELVER (44)

* Is als gedelegeerd bestuurder van Business Panel verantwoordelijk voor {ITA}Th!nk Media{ita}.

* Is de rechterhand van Maurice De Velder.

* Is geboren in Diegem, woont in Meise.

* Studeert maatschappelijk assistent en criminologie.

* Gaat in 1980 aan de slag bij studiebureau {ITA}CIFAT{ita}, dat onder meer voor de {ITA}Wereldbank{ita} werkte.

* Belandt in 1983 in de textielsector bij {ITA}Manta{ita}, en werkt vanaf 1986 bij de {ITA}Bartex{ita}-groep rond {ITA}Rik Herbots{ita}. Dekelver wordt er financieel en administratief directeur, maar raakt uitgekeken op de sector.

* Wordt eind 1996 op vraag van De Velder gedelegeerd bestuurder bij Business Panel.

* Stapt in 1997 met {ITA}Wim Schamp{ita} en {ITA}Wim Merckx{ita} in {ITA}De Vrije Pers{ita}

* Koopt in 2000 de aandelen van Merckx in De Vrije Pers over en verkoopt ze aan Groep De Beukelaar.

luc huysmans

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content