Hier met die Zwitsers

Zwitserland en België hebben maar weinig gemeen, tenzij misschien hun knowhow voor het produceren van de beste chocolade ter wereld. Voor uurwerken zijn de Zwitsers echter onze absolute meester. Dat betekent niet dat de Belgen in deze sector helemaal aan de zijlijn staan, verre van. De pionier voor het meten van de tijd is en blijft bij ons Rodania, een Zwitsers merk in handen van een onderneming met hoofdkantoor in het Brusselse. Trends Style ontmoette CEO Didier Bennert.

Met een diploma Handelsingenieur van Solvay (ULB) en een MBA van de Harvard Business School op zak, begon Didier Bennert zijn carrière bij de afdeling Marketing van Procter & Gamble alvorens als consultant aan de slag te gaan bij McKinsey & Company en bij de Boston Consulting Group. Later maakte hij de overstap naar eBay als Algemeen Directeur Benelux en in 2008 ten slotte vond hij onderdak bij Rodania. Voor hem blijft dit merk de pijler van zijn onderneming. Het vertegenwoordigt trouwens 60 % van de omzet ervan, met 550 referenties, gelijk verdeeld over heren- en vrouwenmodellen. Ze worden wereldwijd verdeeld via 1500 verkooppunten, waarvan 600 in België, evenveel in Frankrijk en 150 in Rusland, de drie beste markten.

De basiscollectie van Rodania bevat horloges tussen 50 en 300 euro. De prijzen voor de modellen van de Swiss Chic-collectie schommelen tussen 250 en 1800 euro. De Mysterymodellen met een combinatie van staal en keramiek die recent aan deze collectie werden toegevoegd, hebben een prijsvork van 400 à 800 euro.

Behalve Rodania heeft Montebi nog drie andere merken waarvoor het bedrijf het ontwerp, de ontwikkeling, de marketing en de distributie verzorgt. Het merk Nona presenteert juwelen in zilver voor 50 tot 400 euro en enkele in goud voor 500 tot 1500 euro, dus eerder toegankelijke prijzen. Bruce, vervolgens, is een merk van mannenjuwelen in staal dat recent werd overgenomen en in 2013 met een viriele campagne opnieuw zal worden gelanceerd. En ten slotte is er Innocence, een merk dat Montebi tot de groep van de duurdere juwelen rekent, met exclusieve modellen in wit, geel en rosé goud bezet met diamanten, met een prijs tussen 1500 en 10.000 euro.

DE VIJFDE VAN BEETHOVEN

Maar Rodania heeft ook nog twee andere takken, namelijk licenties en distributie. Voor de licenties gaat het dan over Kipling (horloges en juwelen voor kinderen van 9 tot 13 jaar, tussen 20 en 80 euro) en Olivier Strelli. Als distributeur waakt Montebi over de horloges van Maurice Lacroix, Michel Herbelin en sinds kort twee nieuwe: Timberland en Offi cina del Tempo. Hoewel de zaken allesbehalve slecht gaan, besteedt Montebi veel zorg aan externe communicatie. In het bijzonder maakt het merk werk van het verspreiden van een nieuwe filosofie, met het advies om opnieuw tijd voor de dingen te nemen – (re)take time! -, en daarnaast door aanwezig te zijn op plaatsen waar populaire sporten worden beoefend.

Voor het beroemde “Ro-da-ni-ààààààà” dat we al ruim zestig jaar horen op de tonen van de eerste vier noten van de Vijfde Symfonie van Beethoven en dat de komst van de wielrenners in onze wielerwedstrijden aankondigt, zal voortaan opnieuw de originele ‘tune’ worden gebruikt, na een poging tot modernisering die bij de sportieve gemeenschap niet erg in de smaak viel (maar op iTunes nog wel te beluisteren is).

Na het wielrennen wordt Rodania nu ook supporter van de Rode Duivels, als ‘tijdoffi cial’ voor de thuismatchen voor de volgende vier jaar. Speciaal in het kader van deze samenwerking ontwierp Rodania een nieuwe reeks sportieve horloges die begin 2013 zal worden gelanceerd. De Rode Duivels en ook de mensen binnen hun omkadering mogen al uitkijken naar een exemplaar, hoewel er geen enkele contractuele verplichting zal zijn om het uurwerk te dragen. Volgens Didier Bennert zal de wijzerplaat het logo van de Rode Duivels of dat van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB) tonen.

RODANIA WORDT MONTEBI

Rodania wordt in 1930 in Granges opgericht door Hans Baumgartner. De zaken gaan redelijk goed en na de Tweede Wereldoorlog opent het Zwitserse merk wereldwijd distributiecentra in tal van landen. Zo vestigt Manfred Aebi zich in 1951 als agent voor het merk in België. Uit zijn huwelijk

met een Belgisc he worden drie kinderen geboren die later in het bedrijf stappen. In de jaren 70 installeert de familie de hoofdzetel van het bedrijf in Wemmel. De horloges worden nog altijd gedeeltelijk in Zwitserland geproduceerd om het label ‘Swiss Made’ te kunnen behouden, maar alle beslissingen worden wel op Belgische bodem genomen.

Wanneer Baumgartner zijn bedrijf van de hand doet, beslist Aebi zich op Europa te concentreren terwijl Peter Fuhrer het merk in Noord-Amerika ontwikkelt. Het bedrijf blijft groeien. In België volgen de kinderen Aebi hun vader op. Ze beseffen dat er op het vlak van management en marketing andere tijden zijn aangebroken en dat vers bloed onontbeerlijk is. Daarom verkoopt de familie Aebi het bedrijf in 2007 aan twee private investeerders, een Belg en een Nederlander, maar de familie blijft wel tot 2009 in het management zetelen.

In 2008 verandert de naam Rodania Uurwerken Benelux in Montebi. Hierin herkennen we de beginletters van ‘montres’ (uurwerken) en ‘bijoux’ (juwelen), maar er steekt ook een deel van de naam van de familie Aebi in. Vanaf dat jaar vindt een geleidelijke transitie plaats dankzij een intense samenwerking tussen Chris Aebi die de familie vertegenwoordigt en Didier Bennert die de toekomst van het merk uitzet.

EXPLOSIE IN CHINA

Momenteel is Montebi een internationaal bedrijf dat actief is in de ontwikkeling, de marketing en distributie van horloges en juwelen. Het bedrijf, dat nog altijd in Wemmel gevestigd is, oefent zijn activiteiten uit via fi lialen in Bern (Zwitserland), Moirans (Frankrijk), Montréal (Canada) en Hongkong (China). Recent nam Montebi ook zijn tegenhanger in Noord-Amerika over en werd er een distributieovereenkomst getekend voor heel China en Zuidoost-Azië.

Didier Bennert meent dat deze overeenkomst een enorm potentieel inhoudt. “De huidige economische boom die we in China zien, bracht rijkdom voor een klein percentage gefortuneerde Chinezen en die zijn geïnteresseerd in de absolute luxeproducten. China heeft echter 1,4 miljard inwoners en ik ben ervan overtuigd dat voor ons type producten – de toegankelijke luxe dus – de boom op de grote Chinese markt nog moet komen.”

Serge Vanmaercke

Partner Content