Het vloeibare goud van Marokko

Een eeuwenoud product van de Berbers maakt opgang in de cosmeticasector en de gastronomie, dankzij het rotsvaste vertrouwen van enkele baanbrekers.

Er schuilt een geheim achter de charme van Berbervrouwen: arganolie, een kostbare vloeistof die je verkrijgt als je de amandelvormige vruchtpit van de argania uitperst. Deze bedreigde boom werd in 1999 toegevoegd aan de lijst met het Unesco-wereldgoed. Hij groeit alleen in het zuiden van Marokko. De vruchten worden traditioneel geoogst door de Berbervrouwen die er een van de zeldzaamste oliesoorten ter wereld uit winnen.

“Een twaalftal uur werk en minstens honderd kilo noten zijn nodig voor één liter,” vertelt Alain Kerrien, eigenaar van Naturelle d’Argan, een handelszaak op een paar stappen van de markt van Guéliz in Marrakech. Deze onverzadigbare manager was zes jaar lang eigenaar van het meest vooraanstaande literaire café van Marokko, in Essaouira. Sinds kort leeft hij nagenoeg uitsluitend voor argan en zijn kostbare olie. Hij slooft zich uit om de duizend krachten van argan te verkondigen. Hij wijst uiteraard op de productkwaliteit, maar kent ook de kracht van design en communicatie: flessen met een elegante lijn, lederen etuis, dozen in thuja… In zijn boetiek staan uitzonderlijke flacons, in beperkte reeksen geproduceerd door de enige glasblazer van de stad.

Alain Kerrien is niet de enige onvoorwaardelijke fan van deze boom en zijn vruchten. Arganolie heeft de woestijngrenzen achter zich gelaten en de mediterrane streken veroverd. In enkele jaren is het product uitgegroeid tot een wondermiddeltje voor de vele professionals die er heel wat toepassingen in zien.

De firma Argania (La Maison de l’arganier) was een pionier en begon de olie vanaf 1999 als eetwaar te verspreiden in Frankrijk. Medeoprichter Franck Chauveau legt uit: “Fatimine Kydjian is afkomstig uit de streek waar de olie wordt geproduceerd, en kent alle weldaden ervan. Zij overtuigde me om het risico van commercialisering te nemen.” Vandaag levert hij aan grote specerijenzaken en biowinkels in Europa en de Verenigde Staten.

Maskers, peelings en reinigingscrèmes

Zoubida Charrouf, docente aan de universiteit van Rabat en auteur van een proefschrift over arganolie, is in de wolken met dit offensief.

“Dit kostbare goedje verdiende beter dan verkocht te worden aan de rand van de weg, vaak versneden, in tweedehandsflessen.” Het succes rukt op, hoewel de olie af te rekenen had met vooroordelen: een vrouwenproduct, godbetert van Berbervrouwen! Een hardnekkige fabel wilde dat de bewoners van het argangebied de pitten recupereerden uit uitwerpselen van geiten die verzot zijn op de bladeren van deze doornplant. Die vooroordelen hebben hun beste tijd gelukkig gehad.

In de cosmeticasector was Pierre Fabre, de stichter van het gelijknamige farmaceutische lab, de eerste om de troeven van de amberkleurige vloeistof op grote schaal af te tasten. Toen hij in Marokko studeerde, had hij gehoord van olie die al duizenden jaren wordt gebruikt voor gezichts-, lichaams-, haar- en nagelverzorging. “In 1983 vroeg hij zijn eerste octrooi aan, en drie jaar later lanceerde Galénic zijn eerste Arganereeks: drie producten die de degeneratie van weefsels moesten afremmen,” vertelt Marie-Christine Liefooghe, wereldwijd marketingmanager voor het merk. Andere producten zouden volgen. In oktober 2005 stelden de laboratoria een nieuwe formule voor. “Onze verkoop verdrievoudigde op enkele maanden tijd dankzij een nieuwe verpakking en een reclamecampagne,” vervolgt Liefooghe.

Na Galénic stortte het hele cosmetica-universum zich op argan. Voortaan kan je jeugdig blijven met maskers, peelings en reinigingscrèmes van AR 457, een bedrijf uit Bordeaux dat online een productengamma verkoopt van 38 tot 69,50 euro per stuk. Ook de winkelketen Nature et Découvertes biedt het vloeibare woestijngoud 100 % naturel aan tegen 15 euro per 50 milliliter. De kleine Marokkaanse merken die als paddenstoelen uit de grond schieten, loven dan weer vooral de therapeutische weldaden van het product.

Dat zijn er overigens heel wat. Rijker aan vitamine E, lichter en beter verterend dan olijfolie: arganolie werkt ook als hongerstiller. De woestijnvrouwen zweren dat “elke morgen twee lepeltjes op de nuchtere maag volstaan om je lijntje van je twintigste terug te winnen”…

Geliefd bij sterrenchefs

De wetenschap schrijft argan ook het vermogen toe de hypercholesterol te stabiliseren, de werking van lever en hersencellen te stimuleren en de bloeddruk te verlagen. Argan wordt ook gebruikt ter bestrijding van allerlei kwaaltjes als acne, reuma of brandwonden. Guy Martin, de chef van het driesterrenrestaurant Grand Véfour in Parijs, beweert zijn migraine te verzachten door arganolie in zijn slapen in te masseren.

Zo forceren we voor arganolie een niet-alledaagse overgang naar de gastronomie. “Onze toekomst is gegarandeerd, want de grote chefs zorgen persoonlijk voor onze faam,” stelt Arganiabaas Franck Chauveau supertevreden vast. Alain Passard, de driesterrenchef van de Arpège in Parijs, waardeert het gepralineerde parfum dat op gedurfde wijze aardse extracten koppelt aan die van kaviaar.

Guy Martin weidt uitvoerig uit over zijn eerste kennismaking met arganolie, intussen al enkele jaren geleden, in Marokko. “Dankzij deze olie heb ik mijn bereidingen verrijkt met nieuwe kleuren en onbekende smaken. Arganolie ondersteunt de gerechten. Of het nu gaat om groenten, vlees of vis: het is elke keer weer een verrassing.” En in een dun waasje over een ijsje van amandel brengt het de zintuigen in vervoering.

Copyright: L’Expansion.

Copyright: L’expansion

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content