Het Spaanse krediet achter uw plasmatelevisie
Vanuit Merelbeke heeft het Spaanse Santander een stevige stek veroverd op de Belgische markt voor consumentenkrediet. Binnenkort is wie op krediet koopt bij webwinkel neckermann.com, ook klant van Santander.
Bekend is Banco Santander niet in het straatbeeld, maar toch hebben ruim 300.000 Belgen er geld geleend. Misschien zonder het zelf goed te weten, want Santander biedt in ons land consumentenkrediet via winkelketens, waarvan neckermann.com, de grootste webwinkel van België, de nieuwste partner is. Vanuit Merelbeke beheert Santander Consumer Finance Benelux – dat is de juridische naam voor het beestje – met ongeveer 100 werknemers een portefeuille van ongeveer 200 miljoen euro uitstaande consumentenkredieten op de Belgische markt. Goed voor een marktaandeel dat oploopt tot 30 procent in consumentenkrediet voor wit- en bruingoed via de winkelketens. Alleen de verzamelde spelers uit de groep BNP Paribas Fortis bezetten deze markt nog beter.
“We zijn niet zo bekend bij het grote publiek omdat we ons vooral plaatsen achter de merknaam van onze partners, zoals Krëfel, Eldi, een aantal meubelketens, of sinds kort dus ook neckermann.com. Zij besteden het consumentenkrediet aan ons uit”, zegt Eric Van der Straten, managing director van de Belgische tak van Santander. De jongste twee jaar trekt Santander ook zelf rechtstreeks de markt op met de directe verkoop van consumentenkredieten, en dat via het web. “Voor ons is de samenwerking met neckermann.com een fundamenteel nieuwe markt, zowel voor de benadering van de klanten als voor het beheer. Maar het is belangrijk voor onze toekomst. De klassieke handel gaat achteruit, ten voordele van de onlinehandel”, zegt commercieel directeur Pascal Aesseloos.
Sneller groeien door crisis
Het levert Santander in ons land een groei van 15 procent per jaar op. “En de crisis heeft onze groei nog aanzienlijk versneld. Een aantal ketens heeft ons gecontacteerd om samen te werken. Ze hebben een eigen kredietactiviteit, maar die is voor hen steeds moeilijker te managen. De funding is zeker tijdens deze financiële crisis moeilijker geworden, en het beheer van de kredieten is strenger en complexer geworden”, zegt Eric Van der Straten. “We zijn niet de goedkoopste van de markt, maar we staan erom bekend onze processen aan te passen aan die van onze partners. Dat vraagt belangrijke investeringen, maar automatisch scheppen we op die manier een langetermijnrelatie met onze klanten.”
Het team in Merelbeke is al jaren actief op de Belgische markt, maar deed dat tot juli 2008 onder de vlag van de Royal Bank of Scotland. Dat Santander toen de activiteiten overnam, daar is Eric Van der Straten niet rouwig om. “Santander is in veel Europese landen een belangrijke speler op het vlak van consumentenkrediet en respecteert ook de lokale verschillen. We krijgen een duidelijke sturing wat risicomanagement betreft, maar er is respect voor de lokale bedrijfscultuur. Dat was voor ons een opluchting. Heel belangrijk is ook dat we onze funding krijgen van het moederhuis. De overname is dus op een zeer goed ogenblik gekomen. Santander heeft relatief weinig last gehad van de financiële crisis.”
Ook de Belgische activiteiten hebben relatief weinig last van de zware recessie. Eric Van der Straten: “Op dit ogenblik hebben we geen enkele indicatie dat onze afschrijvingen dramatisch stijgen.”
Voorzichtige kredietpolitiek
In 2007 legde Santander Consumer Finance Benelux nog provisies aan voor kredietrisico’s en afschrijvingen ter waarde van 2,7 procent van de kredietportefeuille – of 16,5 miljoen euro provisies op een totale portefeuille van 600 miljoen euro in de Benelux. De verklaring dat deze verliesratio onder controle blijft? Eric Van der Straten: “We hebben altijd aandacht gehad voor een deugdelijke en vrij strenge kredietpolitiek. Een voorzichtige kredietpolitiek, dat is de sleutel tot winst. Een kredietvraag op vier weigeren we, al ligt ons acceptatieniveau niet veel lager dan bij andere spelers.”
Door Daan Killemaes
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier