Het Ros komt weerom
Dendermonde is al maanden in de greep van de komende ommegang van het Ros Beiaard. Talrijke middenstanders en ondernemingen worden door hun ‘peird’ geïnspireerd om hun producten een aangepaste vorm te geven.
Voor de Dendermondenaars is er op dit ogenblik maar één thema dat hen echt boeit: hun Ros Beiaard. Gemeenteraadsverkiezingen? Dat zijn zorgen voor later.
De eerste historisch vaststaande ommegang van het Ros Beiaard in Dendermonde dateert van 1467. Het verhaal van het Ros gaat terug op een meer dan duizend jaar oude Frankische legende rond keizer Karel De Grote. Het vertelt het verhaal van een Frankische ridder, Aymon van Dordoen, en zijn vier kinderen Ritsaert, Writsaert, Adelaert en de onversaagde Reinout. In de Dendermondse versie van deze sage is Aymon de Heer van Dendermonde en sterft het paard een jammerlijke dood in de monding van de Dender.
Deze sage is in verschillende versies bekend over heel West-Europa. In België hebben ook Ath, Aalst, Brussel en Mechelen hun Ros Beiaard dat jaarlijks in stoeten wordt rondgedragen. Elementen van de sage zijn ook terug te vinden in Keulen en Dortmund, en in Nederland, Frankrijk en zelfs Spanje. Of er ooit een Aymon aan het hof van Karel De Grote heeft bestaan, wordt door historici echter ten zeerste betwijfeld.
Pracht en praal.
De stoet zelf is vrij omvangrijk en de stad spaart kosten noch moeite om alles te doen slagen. Aan de voorbereiding zelf werken dagelijks twintig mensen en via het Ros Beiaard-comité zijn er makkelijk nog honderd mensen die hun vrije tijd aan de organisatie opofferen. In totaal zullen 2000 figuranten, 16 praalwagens en 250 paarden defileren op 28 mei. Als de weersomstandigheden het toelaten, zou het Ros wel eens meer dan 100.000 toeschouwers kunnen trekken. De totale begroting beloopt 40 miljoen frank die, mede dankzij de sponsoring van bedrijven als Electrabel, Alken-Maes en KBC, in evenwicht zou moeten zijn.
Voor Dendermonde is het een gelegenheid om de stad meer bekendheid te geven. Franki Hervent, regisseur en hoofd van de toeristische dienst: “Het is ook de bedoeling het imago van de stad te verbeteren. In de toekomst hopen wij andere steden met een Ros Beiaard bij dit gebeuren te betrekken.” Dat zal niet makkelijk zijn. Burgemeester Norbert De Batselier: “De meeste Ros Beiaarden elders mogen hun stad niet verlaten en kunnen dus niet meestappen in onze ommegang. Ons eigen Ros Beiaard mag zelfs de muren van de oude stad Dendermonde niet verlaten.” Dendermondenaars zijn emotioneel verbonden met hun ‘peird’. Als het na de stoet terugkeert naar zijn staanplaats, zijn er altijd enkele Dendermondenaars die een traantje wegpinken.
Officieel logo.
Het Ros heeft talrijke handelaars en ondernemers aangezet tot het fabriceren van speciale Beiaardproducten. Die worden, mits de handelaars 50.000 frank neerleggen, voorzien van een officieel logo van het Ros Beiaard-comité. Er is bijvoorbeeld al speciale chocolade, champagne en wijn die ter gelegeheid van het Ros Beiaard wordt vervaardigd.
Ook andere ondernemende Dendermondenaars nemen spontaan initiatieven ter ere van hun peird. Een natuursteenhandel liet in China granieten Ros Beiaard-beeldjes liet kappen. Verder is er nog ommegangmeel, Ros Beiaard-juwelen en Aymon-bier. En Jos Aelbrecht, de enige professionele Belgische kweker van camelia, heeft een Ros Beiaard-camelia gekweekt.
w.v.d.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier