Het peil stijgt weer
Ooit was Willebroek de thuishaven van enkele industriële zwaargewichten. Die zijn verdwenen. Nu werkt de gemeente samen met de overheid en de lokale bedrijfswereld aan een nieuwe economische identiteit.
Door de teloorgang van de zware industrie in Willebroek liggen heel wat bedrijfsterreinen er leeg en vaak vervuild bij. Een reconversie van die grond kan de nood aan bedrijfsterreinen in het arrondissement Mechelen lenigen. Dan moeten wel eerst de sites van bijvoorbeeld het vroegere Kemira en een oude cokesfabriek worden gesaneerd. Vlaams minister van Openbare Werken Steve Stevaert heeft voor dit jaar 1 miljard frank extra in zijn begroting uitgetrokken om onder meer Willebroek met dit plan vooruit te helpen. Er is burgemeester Elsie De Wachter en haar schepenen veel aan gelegen om Willebroek niet tot de ‘vuilbak van Vlaanderen’ te laten verworden. In samenwerking met de bedrijfswereld voeren ze een dynamisch beleid om Willebroek een nieuw economisch elan te geven.
Rode loper.
De gemeente wil KMO’s, watergebonden industrie en vooral milieuvriendelijke bedrijven aantrekken. Transportbedrijven zijn zeer welkom, wat gezien de ligging aan het zeekanaal niet hoeft te verwonderen. Ook voor logistieke bedrijven rolt de gemeente de rode loper uit. Die kunnen de bestaande en toekomstige ondernemingen in de buurt ondersteunen. Intussen is het 5,5 hectare grote bedrijfsterrein De Veert met succes gepromoot. Nagenoeg de hele oppervlakte is ondertussen ingenomen door KMO’s.
Het belang van het kanaal voor de gemeente Willebroek mag blijken uit de werken die eromheen op stapel staan. Er bestaat een plan voor de aanleg van een waterrecreatiecentrum, waarvoor de gemeente Europese subsidies van 20 miljoen frank over een periode van twee jaar ontvangt. Het gedeelte van het zeekanaal binnen de gemeente wordt gemoderniseerd. Voorts komt er een nieuwe brug over de oude kanaalarm als toegang naar de jachthaven Klein-Willebroek. De paden langs het kanaal worden ontsloten en er moet een insteekdok voor jachten komen. Willebroek hoopt op die manier bedrijven aan te trekken die jachthavens uitbaten en jachten onderhouden.
Maar is nog meer. In december 1999 werd in Willebroek een nieuwe TCT-terminal (trimodale containerterminal) in gebruik genomen. Dat is een gezamenlijk project van het Rotterdamse Europe Combined Terminals (ECT) – Europa’s grootste goederenbehandelaar – en het Belgische transport- en overslagbedrijf RCT Verbeke. Dankzij een samenwerking met de overheid en de gemeente Willebroek kreeg het project maximale ontplooiingskansen op de gewezen Rombouts-site, die 23 hectare beslaat. Er kwam een volledig nieuwe aanlegkade op het kanaal en de overheid hielp bij een akkoord met de NMBS om een oude spoorlijn opnieuw in gebruik te nemen. Nu kunnen containers rechtstreeks vanuit Muizen, een groot knooppunt van het Belgische containervervoer per spoor, naar het bedrijf gebracht worden. De overslagplaats is de eerste Vlaamse trimodale terminal buiten een havengebied. Op korte termijn wil de terminal tot 50.000 containers per jaar behandelen. Op dit moment kunnen alleen zee- en binnenschepen tot 4500 ton aanmeren. Maar zodra de Boulevardbruggen over het kanaal Brussel-Schelde zijn vervangen en het kanaal is verruimd, staat niets de 10.000-tonners nog in de weg.
Er komt ook voor Gränges Graver een nieuwe loskade aan het kanaal. Het bedrijf produceert ketels voor vooral petrochemische onernemingen wereldwijd en is in volle expansie. Bovendien wil over circa zes maanden Alpreco – een zuster van betonverwerker Cosimco – in Willebroek ongeveer 65 mensen tewerkstellen. De fabriek is momenteel in aanbouw.
Economisch knooppunt.
Maar Willebroek is niet de goed-nieuws-show. Het bestuur maakt zich zorgen over de werkloosheid. In nauw overleg met verschillende actoren, waaronder de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding (VDAB) en de bedrijven, richtte de gemeente een tewerkstellingscel op die maximale opleidings- en tewerkstellingskansen wil scheppen voor langdurig ongeschoolde werklozen. Dat Willebroek een economisch knooppunt wordt, staat voor burgemeester De Wachter als een paal boven het kanaalwater. Dat alle betrokken partijen daar een evenredige inspanning voor moeten leveren, ook.
d.d.m.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier