HET OVERSPEL VAN JAN TIMMER
RODDELPERS EN TOPMANAGERS.
Jan Timmer van Philips is van zijn vrouw, na een affaire met de buurvrouw. Een bekende Belgische ondernemer reed een scheve schaats met een hoge dame uit het society leven. De affaire is bekend bij de baas en een bediende van een reisbedrijf dat bemiddelde voor twee aansluitende suites in een hotel. Over de Belg zal u nooit wat lezen. Of toch ? Is er een verandering op til ? Kijk naar Nederland.
Menig Nederlandse secretaresse zal recent voor haar baas het blad Privé hebben moeten kopen. De interesse gold het in Privé onthulde overspel van Jan Timmer. Wat schreef Privé ? Jan Timmers succes bij Philips heeft een keerzijde : zijn huwelijk verkeert nu in een crisis. Er ontwikkelde zich volgens “een ingewijde” een romance met zijn overbuurvrouw, een “charmante vrouwelijke huidarts”. Een huwelijk dat volgens Privé ook al onder zware druk stond. Timmers vrouw was geschokt toen zij erachter kwam. Jan kon zijn biezen pakken en vertrok uit de riante villa in Lieshout naar een twee-onder-een-kap-woning in Nuenen.
Er kleven twee kwesties aan deze publicatie : een spannende en een interessante. De spannende is natuurlijk : is het waar ? Geen idee. Vraag het hem zelf. De interessante vraag luidt : wat doet u als u als bekende topmanager met een privé-aangelegenheid in de roddelpers terechtkomt en hoe moet uw persvoorlichter reageren ? De kans dat u als topmanager inderdaad de pagina’s van de roddelpers haalt, wordt groter naarmate u bekender bent. De opkomst van de managementpers draagt ertoe bij dat sommige managers bekender worden. Steeds meer media tonen zich niet vies van een flinke portie human interest, dus komen er meer bekende landgenoten. De roddelpers vaart mee op de golven. Maar dan moet er natuurlijk iemand zijn die iets aan de roddeljournalisten wil onthullen. Daarbij moet het gaan over de vaste formule-ingrediënten van het roddelblad : liefde, geluk, huwelijk, verdriet, geld of gezondheid. De onthulling kan uit de gekste hoek komen : een kennis, buurvrouw, collega of neef die tijdens een toevallige ontmoeting met de journalist iets vertelt. Een paar telefoontjes (de persdienst van Philips werd voor het verhaal in Privé niet gecontacteerd), wat krantenknipsels, archieffoto’s of nieuwe plaatjes, en klaar is het verhaal.
De pr-afdelingen van de bedrijven kunnen zich nu nog vrij makkelijk van de zaak afmaken door te stellen dat ze over privé-zaken van hun bestuurders geen mededelingen doen. Dat kan wel eens veranderen. Het hangt natuurlijk af van de aard van de privé-zaak. Een echtscheiding is niet relevant, tenzij mevrouw de helft van de eigendom van de onderneming bezit. Een ziekte gaat niemand wat aan, tenzij de man niet meer in staat zal zijn terug te keren als topman. En het hangt ook af van de groeiende invloed van de boulevardpers.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier