HET NIEUWSBLAD GRATIS
Op dinsdag 11 januari blokletterden de Vum-kranten Het Nieuwsblad en De Gentenaar: “Uw krant vandaag gratis aangeboden door Toyota”. In de aanloop naar de Autosalon van Brussel fungeerde Toyota die dag als enige adverteerder in de krant, met acht pagina’s reclame.
De idee voor een gratis krant was aanvankelijk gegroeid met het oog op de jaarwisseling. “We wilden toen een stunt uithalen door op de laatste dag van 1999 of de eerste krantendag van 2000 met een gratis dagblad te komen en dat te laten sponsoren door adverteerders,” zegt Marc Cammaerts, marketingverantwoordelijke van Het Nieuwsblad-De Gentenaar. “We hebben daarover verschillende gesprekken gevoerd, maar uiteindelijk is het plan niet doorgegaan. We wisten echter wel dat Toyota geïnteresseerd was in het initiatief, maar dan naar aanleiding van de Autosalon.”
Volgens Cammaerts zorgt het initiatief voor een win-winsituatie: de krant werd in een extra hoge oplage (450.000 exemplaren in plaats van 280.000) verspreid. “Als je een krant gratis uitdeelt, raak je die wel kwijt,” zegt Cammaerts. “Een ander voordeel was dat we terechtkwamen bij niet-lezers van Het Nieuwsblad. Toyota van zijn kant had twaalf nieuwe modellen aan te kondigen. Zoiets kon onmogelijk via een tv-spot of één krantenadvertentie. Vandaar de idee om de hele krant op te kopen en exclusief adverteerder te zijn.” Aan Franstalige zijde werkte Toyota op dezelfde manier met La Libre Belgique.
Vorig jaar werd De Standaard ook al eens gratis verspreid. Toen was Lernout & Hauspie de grote sponsor. Toch vindt Cammaerts dat beide acties niet met elkaar kunnen worden vergeleken. “Bij De Standaard ging het om een specifieke bijlage die de dagkrant verbond aan de adverteerder. Bovendien waren er toen verschillende adverteerders. Nu was er één bedrijf.”
Waarom heeft de Vum niet van de gelegenheid gebruik gemaakt om Het Volk als drager te gebruiken en zo die krant extra in de verf te zetten? Cammaerts: “Dit is de beslissing van Toyota. Voor dat merk vormde Het Nieuwsblad de ideale doelgroep inzake verspreiding en dekking in Vlaanderen. De oplage van Het Volk bedraagt maar de helft van die van Het Nieuwsblad.”
Rond de gratis krant werd weinig gecommuniceerd: de acties beperkten zich tot enkele Toyota-radiospotjes op maandag (de dag voordat de krant verscheen). Daarin vertelde de Toyota-dealer – zonder dat hij die merknaam vernoemde – dat Het Nieuwsblad de volgende dag gratis te verkrijgen was. Op de verkooppunten plaatste de Vum borden met daarop de mededeling dat de krant gratis was. De krant organiseerde ook een wedstrijd waarbij een Toyota Yaris kon worden gewonnen.
Overigens hebben de lezers van Het Nieuwsblad en De Gentenaar door de speciale krant wat minder regionaal nieuws gekregen dan anders. De Vum bracht één nationale editie uit, met één pagina streeknieuws voor elke Vlaamse provincie. “We hebben hierop maar vijf negatieve reacties gekregen,” aldus Cammaerts.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier