Het nationale reisbureau

Zowat alle Antwerpse Marokkanen vliegen naar Marokko via Watania Travel. De reisagent koestert plannen om te specialiseren in etnische reizen.

Elke Marokkaan in Antwerpen kent Watania Travel. Dat reisagentschap, gelegen in de stationsbuurt, is namelijk gespecialiseerd in reizen naar Marokko. Het heeft speciale privileges bij Air Maroc en reserveert rechtstreeks bij hotels in Marokko. De naam is goed gekozen. Watania betekent in het Arabisch zoveel als ‘natie’ of ‘nationaal’. “Arabieren krijgen dus de indruk dat wij ‘het nationale reisbureau’ of zoiets zijn. De naam klinkt ook goed in het Nederlands,” verheldert Saïd Senoussi, die het reisbureau een vijftal jaar geleden oprichtte.

“Aanvankelijk had ik een zakenkantoor dat onder meer in verzekeringen en direct trading deed. Uit die laatste bezigheid is mijn belangstelling voor het organiseren van vliegtuigreizen gegroeid. Na een avondcursus toerisme en een specialisatie aan de Vlekho in Brussel heb ik een reisbureaulicentie van de IATA(International Air Transport Association) gekregen,” vertelt Senoussi.

Na enkele moeilijke beginjaren organiseert Watania Travel vandaag circa 3000 reizen per jaar en realiseert het een omzet van 60 miljoen frank. Het bureau heeft twee voltijdse werknemers en één halftijdse medewerker in dienst. De reizen naar Marokko zijn goed voor 70% van de omzet. De andere specialisaties zijn Afrika, het Midden-Oosten en Pakistan. Zowat 70% van de klanten zijn allochtoon, de rest zijn Belgen. Senoussi merkt op dat allochtone klanten veel meer op het laatste nippertje hun reis boeken en ook afzeggen. Saïd Senoussi: “Een Belg vertrekt naar Marokko op vakantie en wil maar al te graag vertrekken. Een Marokkaan daarentegen vertrekt meestal als er een probleem is bij de familie in Marokko en wil die reis het liefst vermijden. Het vergt als reisbureau wat ervaring om met dat gegeven om te gaan. Je moet rekenen dat tot 40% van onze reizen op het laatste moment wordt afgeblazen. Gelukkig wordt dat gecompenseerd door evenveel last-minute toezeggingen. Onze klanten weten immers dat ze bij ons heel laat nog altijd een zitje voor het vliegtuig kunnen bemachtigen.”

In de heel nabije toekomst lijkt voor Senoussi een schaalvergroting van zijn reisbureau onvermijdelijk. “Ik heb verregaande contacten met een Brusselse partner. De bedoeling is een Antwerps-Brussels reisbureau op te richten dat zich specialiseert in de zogenaamde etnische reizen, vooral naar Marokko, Libanon en Pakistan. Een groter omzetcijfer betekent immers dat we lagere commissies aan de vliegtuigmaatschappijen kunnen verkrijgen. Dat kan 2 tot 3% schelen, wat niet te verwaarlozen is als je weet dat we gewoonlijk werken met winstmarges van 7 tot 9%.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content