Het klikt tussen de Kempen en Korea
Een Belgisch blokje verovert de wereld. Miljoenen kinderen in meer dan zestig landen spelen – zeker wanneer de sint of de kerstman in het land zijn – met de bouwblokjes van het Wuustwezelse Clics Toys.
‘Made in Belgium is een meerwaarde’
In 2000 maakte de Kempenaar Hedwig Van Roy een carrièreswitch. Hij verkocht zijn horecazaak en startte een speelgoedfabriekje. “Ik ben zeer kleinschalig begonnen”, zegt hij. “Ik had eigenlijk alleen het patent voor de Clics-blokjes. Het spuitgieten van de blokjes gebeurde nog elders. Pas na een tijdje heb ik twee machines gekocht.” Nu staan er in de fabriek in Wuustwezel 23 machines en verloopt het productieproces bijna volledig automatisch. Er werken 22 mensen bij Clics. Per jaar produceert het bedrijf ongeveer 200 miljoen blokjes. Clics en de dochtervennootschap BBM realiseerden in 2016 een omzet van 4 miljoen euro. Voor 2018 raamt Hedwig Van Roy de omzet op 6,4 miljoen euro.
“Vorig jaar hebben we een nieuw kantoorgebouw neergezet en hebben we 5 miljoen euro geïnvesteerd in automatisering. Doorgedreven automatisering is de enige manier om te kunnen concurreren met Chinese bedrijven. Onze producten mogen wel iets duurder zijn, want het label Made in Belgium of Made in Europe telt als een meerwaarde.”
In 2017 ging Clics een samenwerkingsverband aan met de Koreaanse speelgoedfabrikant Magformers, een grote producent van magnetisch speelgoed. “Samen met de Koreanen hebben we een verbeterde versie van Clics gemaakt: Clicformers. Magformers verkoopt in zestig landen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier