Het jetsethorloge van Girard-Perregaux

Giorgio Armani, Michael Jordan, Jean Alesi, Vladimir Poetin, George Bush en zelfs prins Laurent hebben allemaal één ding gemeen: ze zijn de fiere dragers van een Girard-Perregaux-horloge.

www.girard-perregaux.ch, tel.

Chaux-de-Fonds (Zwitserland)

In het beroemde horlogedorpje Chaux-de-Fonds, in de Zwitserse Jura, gaat het er gewoonlijk heel discreet aan toe. Gelukkig is er één uitzondering: wie de ateliers van Girard-Perregaux bezoekt, krijgt gewoon álles te zien: van het kantoor van de patron en de afdeling onderzoek & ontwikkeling tot de zogenaamde haute horlogerie-ateliers en het museum.

Een pr-truc? “Neen hoor, wij zijn nu eenmaal zo,” zegt Gino Macaluso (54), de baas en eigenaar van het gerenommeerde horlogemerk. Hier schaamt niemand zich ervoor om de gesofisticeerde machines te tonen die af en toe de menselijke hand vervangen zonder daarom de gegrondheid van de term ‘manufactuur’ in het gedrang te brengen die Girard-Perregaux al sinds 1791 aan zijn naam verbindt. En ook over klanten doet het horlogemerk niet geheimzinnig: Giorgio Armani, Michael Jordan, Jean Alesi, Vladimir Poetin, George Bush en zelfs prins Laurent zijn de fiere dragers van een Girard-Perregaux.

10 verkooppunten in België

De ateliers van Girard-Perregaux zijn ondergebracht in een art-nouveauhuis. Architectuur en horlogemakerij gaan hier hand in hand. Topman Gino Macaluso is trouwens in het bezit van een diploma Architectuur van de universiteit van Turijn. De Italiaan heeft alle uiterlijke kenmerken die doorgaans de beoefenaars van dit beroep kenmerken: elegantie, een nadrukkelijke smaak en eruditie. En toch heeft hij de voorkeur gegeven aan het horlogeambacht.

In 1992 kocht hij de meer dan 200 jaar oude manufactuur. Het wat stoffige bedrijf waarvan hij toen de teugels in handen nam, is intussen een bloeiende onderneming geworden met een voortdurend stijgende omzet (elk jaar +10 % sinds 1993, maar slechts +6 % vorig jaar). Alles bij elkaar waren alle activiteiten binnen Macaluso’s groep Sowind (280 werknemers) vorig jaar goed voor een omzet van 170 miljoen Zwitserse frank. De 600 verkooppunten wereldwijd, waarvan 10 in België, verkochten zo’n 18.000 horloges, waarvan ongeveer duizend uit de afdeling haute horlogerie. Girard-Perregaux commercialiseert ook een gamma horloges in samenwerking met de autoconstructeur Ferrari.

Girard-Perregaux is steeds bedachtzaam geweest als het gaat over ‘nieuwigheden’. Dat belet echter niet dat het bedrijf voortdurend innoveert en oude aan nieuwe vindingen tracht te koppelen. De O&O-afdeling ontwerpt en vervaardigt mechanieken gaande van ingewikkelde constructies tot mechanische gangwerken met een automatisch opwindmechanisme en chronometers. In de afdeling haute horlogerie werken jonge horlogemakers aan samengestelde uurwerken, zoals de Répétitions Minutes, de Calendrier perpétuel, de Chronographes à attrapante en de befaamde Tourbillon-mechanieken die, gemonteerd onder drie gouden bruggen, een van de juweeltjes van de manufactuur zijn. Kenners en verzamelaars zijn het er roerend over eens dat de Girard-Perregaux-Tourbillon een van de fraaiste uit de Zwitserse tophorloge-industrie is.

Met de hand gemaakt

De voorbije jaren ontsnapte ook de tophorlogemakerij niet aan de golf van hergroeperingen. Maar Girard-Perre-gaux blijft rustig de weg van de onafhankelijkheid bewandelen. Samenhang en langetermijnvisie zijn hier geen ijdele woorden, zeker niet als u weet dat tussen de idee voor een project en de uiteindelijke realisatie soms zes jaar liggen…

“De handgemaakte mechanieken weerspiegelen niet alleen een grote ambachtelijke traditie, maar ook de knowhow die gehaald wordt uit de technologie van de 21ste eeuw,” zegt Macaluso. Ook al was Girard-Perregaux al sinds 1969 een van de locomotieven van kwartsmechanieken (ook vandaag nog meer dan 15 % van de productie), toch is de firma een van de zeldzame Zwitserse merken die vandaag nog hun eigen mechanieken ontwikkelen en vervaardigen Vandaar dat het woord manufactuur nog altijd een toepasselijke benaming is, ook al zijn we intussen ver verwijderd van de oorspronkelijke, etymologische betekenis van dat woord. “In de omstandigheden waarin wij werken, ontwerpen en vervaardigen, kunnen wij niet langer worden vergeleken met een Patek Philippe of een Jaeger-LeCoultre,” vindt Macaluso. “In plaats van te mikken op een marketingstrategie die wordt beheerst door het samenvoegen van mechanieken die van elders komen, werken wij op lange termijn en dat onderscheidt ons van de andere grote merken.”

l DE KOSTBARE TIJD VAN PIAGET 116

l EEN NIEUWE TIJD VOOR ZENITH 118

l shopping: HORLOGES 120

l gastro 122

l golf 124

l MOBIEL 126

l BOEKEN 129

l AGENDA 132

Serge Vanmaercke

Girard-Perregaux commercialiseert ook een gamma horloges in samenwerking met de autoconstructeur Ferrari.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content