‘Het is de tijd van de maturiteit’
Vorig jaar ging de omzet van het uitzendbedrijf Daoust voor het eerst boven 230 miljoen euro. Topman Giles Daoust, de kleinzoon van de oprichter, zit al enkele jaren mee aan de stuurknuppel van het bedrijf. Vorig jaar gaf zijn vader Jean-Claude Daoust, oud-voorzitter van het VBO, de leiding van het bedrijf volledig uit handen. “Maar elke maandag overleggen we nog over de te volgen strategie”, zegt Giles Daoust.
U bent de derde generatie aan het hoofd van het uitzendbedrijf. Maar aanvankelijk leek uw carrière een andere richting uit te gaan.
GILES DAOUST. “Mijn grootvader richtte Daoust op in 1954. In die tijd was uitzendarbeid nog niet wettelijk geregeld. Mijn vader nam de fakkel in 1985 over. Het zou dus logisch zijn dat ik snel in hun voetsporen zou treden. Ik had ook een diploma van handelsingenieur op zak. Maar ik koos ervoor een productiebedrijfje in de filmsector op te richten. Title Media, dat in de Verenigde Staten en kleine, minder bekende films produceert, bestaat nog altijd. Ik volg nog altijd wat daar gebeurt. Ik heb ook geïnvesteerd in de Franstalige nieuwszender LN24, die in september start. Maar uiteindelijk koos ik toch voor Daoust. Ik ging er in 2009 aan de slag. Ik wist dat ik ooit CEO zou worden. Mijn vader, die ondertussen 70 jaar is, kon het bedrijf niet eeuwig blijven leiden.”
Wij doen er alles aan om onze medewerkers de indruk te geven dat ze in een familie werken
In 2017 haalde Daoust een omzet van 200 miljoen euro. Vorig jaar haalde het 230 miljoen euro, zonder overnames. Hoe verklaart u dat?
DAOUST. “Het gaat om zuivere organische groei. We hebben hier al jaren dubbele groeicijfers, meer dan het marktgemiddelde. Dit jaar hopen we de grens van 250 miljoen euro te overschrijden. We hebben meer dan vijftig kantoren en dit jaar komen tien nieuwe vestigingen bij, onder meer in Deinze. We zijn in heel België actief. Onze roots liggen in Brussel, maar zeker in Vlaanderen is nog veel groeimarge. Voor ons is de nabijheid belangrijk. Geschikt personeel leveren gaat vlotter als je de lokale markt goed kent.
“Daoust telt nu 400 medewerkers en we plaatsen op jaarbasis 44.000 mensen. Maar belangrijk is dat wij een breed palet van diensten aanbieden. Naast uitzendarbeid doet Daoust ook aan wervingen en selecties voor vaste contracten, we hebben een poot voor dienstencheques en doen aan outplacement en jobcoaching in samenwerking met Actiris, VDAB en Forem. Het bedrijf is tot maturiteit gekomen. We bestaan dit jaar 65 jaar. Dat vieren we op een ludieke manier door de figuurtjes van de Smurfen bij het project te betrekken.
“Daoust heeft een team van jonge medewerkers die goed de vinger aan de pols houden van wat op de arbeidsmarkt gebeurt. Ik zie ook dat de medewerkers van plan zijn lange tijd bij ons te werken.”
Blijft Daoust een familiaal bedrijf?
DAOUST. “Ja, al zijn we een toptienbedrijf in de Belgische uitzendsector, wat niet eenvoudig is om met andere spelers te concurreren. Het behoud van het familiale DNA is belangrijk. Wij doen er alles aan om onze medewerkers de indruk te geven dat ze in een familie werken. Onze slogans zijn ‘Welcome to the Family’ en ‘We Love Solutions’. We proberen ook het participatieve ondernemen te stimuleren bij onze medewerkers. Ze zijn betrokken bij de beslissingen die we nemen. Daarnaast bieden we een duidelijk loopbaantraject aan.”
Giles Daoust (39)
Is: CEO van Daoust
Vrije tijd: lezen, film
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier