‘Het internet heeft geen grenzen’
Bij het gebruik van websites en mobiele apps worden heel wat persoonlijke data opgeslagen. Security en privacy vormen dan ook een steeds grotere uitdaging in onze gedigitaliseerde maatschappij.
‘Het internet heeft geen grenzen’, zegt Chris Verdonck, partner en cyber leader bij Deloitte België. ‘Als gebruiker van online diensten of mobiele tools komen je gegevens daardoor – meestal onbewust – terecht op een wereldwijd platform. Je bent dus heel wat kwetsbaarder dan vroeger, toen je klantenkaart bewaard werd in een bakje onder de toonbank.’
De digitale nabijheid die het internet met zich meebrengt, creëert echter ook opportuniteiten voor organisaties die hun business op een globale manier willen uitbreiden. Afstanden zijn verdwenen: bedrijven hebben vandaag toegang tot de hele wereld. Hoe groter de ‘digital proximity’, hoe groter de waarde van een internationaal opererende onderneming. Maar tegelijkertijd brengt die verplichtingen met zich mee: de verzamelde data moeten op een correcte manier beheerst worden.
Permanent online
De toegenomen toegankelijkheid van het internet maakt gebruikers extra kwetsbaar. ‘Nog niet zo heel lang geleden kon je alleen naar websites surfen met een computer’, illustreert Verdonck. ‘Daartoe moest je eerst inbellen via een telefoonlijn. Daarna kon je het internet opnieuw letterlijk ‘uitzetten’.’
Vandaag zijn zelfs onze kinderen via verschillende devices – denk aan de smartphone, Xbox, internettelevisie of wearables – permanent verbonden met het world wide web. De gevaren van deze continue ‘connectivity’ mogen niet onderschat worden.
Wettelijk kader is nodig
Een wettelijk kader inzake de bescherming van gebruikersgegevens dringt zich sowieso op. Overheden dienen een beleid uit te werken op regionaal én internationaal niveau. Chris Verdonck: ‘Concrete maatregelen moeten genomen worden op grote schaal. Want de ‘digital proximity’ zorgt er ook voor dat malafide spelers overal aanwezig zijn.’
‘Een cyberattack is sowieso een heel virtueel gebeuren. Een persoon op plaats A kan via een server op plaats B een bedrijf op plaats C aanvallen. Een globale aanpak dringt zich dus op. Vergelijk het met het Ebola-virus: zo’n dreiging kan je alleen uitroeien via een gestructureerde en wereldwijde strategie.’
Wenst u meer informatie over de campagne Tomorrow is Today van Deloitte?
Surf dan naar www.tomorrowistoday.be