HET INTERACTIEVE BUSHOKJE
Ooit waren bushokjes basic afdakjes waaronder je kon hokken bij een stevige regenvlaag. De nieuwe bushokjes in Parijs zijn heus design en hebben de nodige toeters en bellen.
Make-over
JCDecaux, de Franse wereldleider op de markt van de buitenreclame, vernieuwt in de loop van 2015 de meer dan 2000 bushokjes in de Franse hoofdstad. Het nieuwe bushokje is niet alleen breder en beter toegankelijk voor mensen met verminderde mobiliteit, het geeft de gebruikers van het openbaar vervoer vooral meer informatie en bevat laders voor mobieltjes. De nieuwe infoschermen zijn groter dan ooit en garanderen prima leesbaarheid: de lichtsterkte past zich automatisch aan het omgevingslicht aan.
Digitale schermen
Van de 2000 bushokjes die binnenkort in Parijs worden geplaatst, zal een honderdtal nóg intelligenter zijn: zij krijgen namelijk digitale schermen op groot formaat (32 inch). Deze interactieve aanraakschermen bieden de gebruikers vrij toegankelijke informatie op basis van geolocalisatie. Het Parijse stadsbestuur liet een interactieve kaart ontwikkelen en een realtime infodienst die verbonden is met de officiële Twitter- en Instagram-accounts van de Franse hoofdstad. Op het aanraakscherm kan de gebruiker ook de reisweg berekenen.
Natuurlook
Het nieuwe bushokje heeft verschillende varianten, afhankelijk van de locatie en de beschikbare ruimte. Al vertrekt elk bushokje wel van dezelfde sobere structuur: een opaak dak in lichtgekleurde hars dat rust op twee cilindervormige palen. “Ik liet mij inspireren door de plantenwereld om bushokjes te ontwerpen die als eilandjes her en der in de stad opbloeien”, zegt designer Marc Aurel. “De bushokjes verwijzen ook naar de bladvorm van Île Saint-Louis (een van de twee Parijse eilanden in de Seine, nvdr) en brengen hulde aan Hector Guimard, de art-nouveau-architect wiens op planten geïnspireerde metro-ingangen onlosmakelijk verbonden zijn met Parijs.”
Iedereen welkom
De nieuwe bushokjes zijn niet alleen breder, met het oog op een vlottere toegang voor rolstoelgebruikers zijn ze ook open opzij. De service voor mensen met een zintuiglijke beperking werd verbeterd. Zo is voor blinden en slechtzienden in elk bushokje een ‘voellijn’ aangebracht. Die leidt naar een speciale drukknop die meedeelt hoelang het nog wachten is op de volgende bus. Dankzij achtergrondverlichting op aanvraag zullen alle gebruikers de infoborden vlotter kunnen lezen, vooral ‘s nachts.
Ook bij ons?
De Franse multinational, die bijna 12.000 medewerkers telt, is actief in ruim 60 landen en draaide vorig jaar een omzet van 2,8 miljard euro. Op de vraag of de nieuwe bushokjes binnenkort ook in België te zien zullen zijn, houdt JCDecaux België de lippen stijf op elkaar. De Fransen zijn iets spraakzamer: “Het design is ontworpen voor Parijs, maar de functionaliteiten van dit nieuwe bushokje zijn wereldwijd toepasbaar”, zegt Anissa Djaadi-Mezhoud, bij JCDecaux in Parijs belast met de institutionele communicatie en de persrelaties.
FRÉDÉRIC BRÉBANT
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier