Het digitale offensief
Digitale fotografie zit helemaal in de lift. Nadat de compacte fototoestellen de markt veroverden, voltrekt zich nu een tweede democratiseringsproces: dat van de digitale SLR-camera of spiegelreflex met verwisselbare lens.
De prognoses liegen er niet om. In 2004 verdubbelde wereldwijd het aantal genomen foto’s met een digitaal toestel. Ondertussen becijferen studiebureaus dat we in het jaar 2008 met zijn allen op deze aardkluit samen een slordige…113 miljard foto-opnames bij elkaar zullen flitsen. Zonder filmpje, weliswaar. De digitale fotografie is een groeimarkt, en de cijfers spreken tot de verbeelding.
Ook in België. Van januari tot mei 2005 gingen in onze contreien zo’n 234.000 digitale fototoestellen over de toonbank. In vergelijking met dezelfde periode in 2004 is dat een groei van 30 procent. Het spreekt voor zich dat iedereen een graantje wil meepikken, wat meteen het grote aantal spelers op die markt verklaart. En dat leidt onvermijdelijk tot prijserosie: in omzet bedraagt de groei in vergelijking met een jaar geleden maar 15 procent. Het voorbeeld van Kodak, dat met het verdwijnen van het analoge tijdperk zijn hoofdrol op de markt van de gewone consument heeft ingeleverd, is veelzeggend: met man en macht probeert het historische merk opnieuw een positie in te pakken, en dat doet het met een zeer agressief prijsbeleid. Als die trend van prijsverlaging doorzet, dan verwachten nogal wat analisten dat er uiteindelijk maar een viertal spelers zullen overblijven.
Betaalbare spiegelreflextoestellen
Voorlopig wagen veel minder fabrikanten zich op het terrein van de SLR-camera of spiegelreflex: toestellen waarmee je door de lens kijkt en waarvan je die lens ook kan wisselen, zodat je toegang krijgt tot een zeer grote waaier van objectieven en accessoires. Meer zelfs: terwijl er vroeger in het analoge tijdperk nogal wat constructeurs actief waren (Minolta, Fujica, Nikon, Canon, Mamiya…), halen vandaag in het digitale tijdperk amper twee merken het leeuwendeel naar zich toe: Canon en Nikon lieten van januari tot april dit jaar in Europa een marktaandeel van respectievelijk 58 en 31 procent optekenen. En dat is soep met lekkere dikke brokken: in België groeide de markt van de spiegelreflex dit jaar al met 151 procent, in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Omdat Nikon en Canon resoluut de kaart van de democratisering hebben getrokken.
Digitale SLR-camera’s zijn al sinds 1999 op de markt, maar met hun loodzware prijskaartje bleven ze lang voer voor professionele fotografen en de zwaar praktiserende amateur-fotografen. Daar kwam zowat anderhalf jaar geleden verandering in, toen Canon op de markt kwam met de 300D: de eerste betaalbare digitale spiegelreflex. Met een lanceringsprijs van 1200 euro kostte het tuig evenveel als een Canon AE1 in het analoge tijdperk, rekening houdend met de muntontwaarding. En zoals de AE1 destijds de SLR-fotografie naar de gewone consument bracht, speelt de 300D dezelfde democratiserende rol in digitale tijden.
Met dat verschil dat het allemaal veel sneller gaat: kort nadat Canon het offensief inzette met die 300D, kwam Nikon met de D70. Ondertussen is de 300D al vervangen door de snellere en compactere 350D, terwijl Nikon met de D50 een nog democratischer versie van zijn instap-SLR lanceerde.
Grootse verwachtingen
De technologie evolueert heel snel en dat verkort de levensduur van de modellen. Zo zit er in het digitale SLR-gamma van Canon vandaag geen enkel toestel dat meer dan een jaar oud is. Omgekeerd impliceert die kortere levensloop ook dat nieuwe modellen grote verkoopvolumes moeten halen en de markt pikt daar gretig op in: een toestel als de Canon 350D wordt op dit eigenste moment zowaar gebradeerd in grote winkelketens als Makro of Vanden Borre, waar hij te vinden is voor pakweg 890 euro: amper twee jaar geleden de prijs van het betere compacte fototoestel.
De verwachtingen voor de digitale SLR-markt zijn dan ook groot: analisten verwachten dat dit jaar wereldwijd zo’n 4,5 miljoen digitale SLR-camera’s zullen worden verkocht, waarvan 1,2 miljoen in Europa en meer dan 20.000 in België. Of hoe de analoge fotografie nu helemaal heeft afgedaan.
Jo Bossuyt
Van januari tot mei 2005 gingen er in België 234.000 digitale fototoestellen over de toonbank. Een groei van 30 procent.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier