Het dampt in Duitsland

Novy heeft sinds kort een nieuwe aandeelhoudersstructuur en daarmee is de dampkappenspecialist uit Kuurne klaar om het buitenland te veroveren, met Duitsland als topprioriteit. Te beginnen met een bescheiden overname.

celine de coster, fotografie thomas de boever

Er zijn bedrijven die het op hun sokken prima blijven doen, ondanks de crisis. Novy is er zo eentje. Een uit de kluiten gewassen kmo, met uitvalsbasis in Kuurne, die van dampkappen zijn handelsmerk heeft gemaakt. Niet zomaar dampkappen, maar modern design. En die blijven charmeren, ondanks de crisis. CEO Philippe Beauduin denkt zelfs dat veel mensen hun centen dezer dagen liever investeren in hun huis – een nieuwe keuken, en dus een nieuwe dampkap – dan dat ze hun spaargeld aan de bank toevertrouwen.

Novy bevindt zich op een nieuw kruispunt in zijn 102-jarige bestaan. Onlangs werd het aandeelhouderschap herschikt. Het investeringsfonds Sofindev III deed zijn intrede en werd referentieaandeelhouder met 35 procent van de aandelen. De vroegere meerderheidsaandeelhouder (53,7 %) Fortis Private Equity (Fortis PE) viel terug tot ook 35 procent.

De nazaten van oprichter Hilaire Lannoy houden het nu op 20 procent, in vergelijking met het vroegere familiale belang van 41,05 procent. De rest van de aandelen (10 %) is in handen van enkele Novy-managers, onder wie CEO Philippe Beauduin.

“Alle neuzen staan nu, met hernieuwde overtuigingskracht, in dezelfde richting”, vat hij het verhaal samen. Het is de bedoeling om het potentieel van keukenventilatie verder te verkennen. In Duitsland, in de eerste plaats. “Daar is het verhaal van Novy zeker nog niet gedaan”, denkt Ghislain Thijs van Sofindev Management. “Het bedrijf bespreekt daar zelfs al een bescheiden overnamedossier.”

Novy zit sinds 2005 op een nieuw elan. Toen verkochten de familiale aandeelhouders een meerderheid van het bedrijf aan Fortis PE. De familie Lannoy wilde op die manier het bedrijf klaarstomen voor nieuwe tijden. Beauduin werd aangetrokken als externe CEO en zette een professionele managementstructuur op poten. Zijn businessplan bestond erin om de positie van Novy op zijn thuismarkten – België, Nederland en Frankrijk – te verstevigen.

De tweede adem

Er volgde een transformatie van Novy als productiegericht bedrijf naar Novy als een marktgericht bedrijf. Nieuwe distributiekanalen werden aangeboord en er werd fors geïnvesteerd in reclamecampagnes. De fietsenbusiness waar Novy groot mee werd, verdween. De focus kwam voluit op keukenventilatie te liggen. “Intussen slaagden we erin om onze winstgevendheid op peil te houden”, legt Beauduin uit. “In België groeien we sinds de intrede van Fortis PE zelfs met 10 procent per jaar.”

In 2006 vond de overname van Novy France plaats en twee jaar geleden waagde Novy zijn eerste pasjes op de Duitse markt. Net voor de zomer achtte Fortis PE de tijd rijp om het hele verhaal te herbekijken. “Onze gemiddelde investeringstermijn in een bedrijf bedraagt vijf tot zeven jaar”, legt senior investmentmanager Jan Bergers uit. “Novy is een goedlopende participatie en we kregen voortdurend telefoons van andere investeringsfondsen met de vraag of we onze participatie niet van de hand wilden doen.”

Fortis PE besloot om het bod van Sofindev te bestuderen. Het werd een smooth deal achter de schermen, kwestie van de continuïteit zo veel mogelijk te waarborgen. Sofindev was geen onbekende bij Novy. Een van de Sofindev-partners, Eric Van Droogenbroeck, is al jaren onafhankelijk bestuurder in de raad van bestuur.

Fortis PE is tevreden met de transactie. “Met de verkoop van ons aandelenpakket hebben we een rendement van 30 procent verwezenlijkt op onze aanvankelijke investering. Bovendien blijven we referentieaandeelhouder van Novy en samen met een ander fonds hebben we de meerderheid van het kapitaal in handen. Daarmee onderschrijven we de investeringsstrategie die BNP Paribas uittekende als nieuwe eigenaar van Fortis PE.”

De ogen zijn niet alleen op extra marktaandeel in het buitenland gericht, maar ook naar een blijvende productie-efficiëntie en op verdere productontwikkeling. R&D is de verantwoordelijkheid van Francis Lannoy, de enige telg van de stichtende familie – vierde generatie – die nog een operationeel mandaat heeft bij Novy. “We zijn en we blijven een uit de kluiten gewassen kmo”, besluit Beauduin. “De kunst is om te professionaliseren zonder log te worden.”

“Veel mensen investeren liever in een nieuwe keuken met nieuwe dampkap dan dat ze hun spaargeld aan de bank toevertrouwen” Philippe Beauduin, Novy

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content