Henri Van der Vaeren (44) ‘Ik begrijp moeders nu veel beter’

Henri Van der Vaeren ruilde een jaar geleden zijn job van managing director Groot-Brittannië en Zuidelijke Regio bij Colt Telecom voor de toppositie bij SAP in België en Luxemburg. Het was een steile terugval in air miles, personeel en omzet, maar een forse opwaardering van de inhoud van zijn werk. “Zodra je de veertig voorbij bent, begin je meer te kijken naar de kwaliteit van de job. SAP is geen strategisch adviesbedrijf, maar levert zijn klanten wel best practices, werkmethodes om nog efficiënter te zijn. Telecom is ver van het radarscherm van de chief executive officer. Hier zie ik bijna elke week een CEO”, zegt hij.

SAP Belgium heeft naar verhouding twee moeilijke jaren gehad. De licentie- en onderhoudsopbrengsten klommen in 2010 nauwelijks. Consulting en opleiding gingen er 17 procent op achteruit, de omzet 8 procent.

HENRI VAN DER VAEREN. “2009 en het begin van 2010 zijn inderdaad moeilijk geweest. De bedrijven bevroren voor een stuk hun budgetten. De jongste twaalf maanden versnellen de investeringen opnieuw, maar voorzichtig. De eerste twee kwartalen waren mooi voor SAP, ook in België.”

Hoe stimuleert u de verkoop?

VAN DER VAEREN. “We steken meer energie in het overtuigen van al wie het bedrijfsbeleid bij de klanten bepaalt. Een informaticadirecteur ziet brood in een investering in SAP omdat we hem een efficiënte infrastructuur en een suite van toepassingen bezorgen. Aan de zakelijke leiding moet je bewijzen dat ze geen software koopt, maar een best practice, een manier van werken die de onderneming verbetert.

U hebt de SAP Lounge laten vallen?

VAN DER VAEREN. “De Lounge (een relatieprogramma rond een informele ontmoetingsplek, de kernpartners van SAP, legden er elk 150.000 euro per jaar voor bij, nvdr) heeft een sfeer en een identiteit gecreëerd, maar we moesten inhoudelijk beter zijn. De nieuwe SAP Value Circle benadert veel meer de zakelijke kant. SAP Belux is ook verhuisd naar de Olympiadenlaan in Evere. Dat zet de veranderingen in de verf.”

U trekt het aantal consultants op?

VAN DER VAEREN. “Dat blijft ongeveer gelijk. We herpositioneren ze wel. We hebben een 180-tal consulenten op de loonlijst die voor klanten werken. We zetten hen in voor het nieuwe programma Secure Success. Daarin spelen we de rol van neutrale challenger in een driehoekige relatie met de klant en de implementatiepartner (Accenture, CSC, Deloitte, IBM, Delaware Consulting…, nvdr). We zorgen voor goed bestuur bij de implementatie.

“We willen van onze consultants ook ‘zwarte gordels’ maken in innovatie. Achter onze nieuwe slogan ‘On Premise, On Demand, On Device’ zit een reeks nieuwe toepassingen die het rendement van wie in SAP heeft geïnvesteerd ongelooflijk kunnen verhogen.”

Uw management is ook herschikt.

VAN DER VAEREN. “Het is een van de eerste keren in mijn carrière dat ik een managementteam erf zonder er veel aan te veranderen. Bijna iedereen is er nog. Er zijn een paar verschuivingen geweest en wat coaching. Veel mensen uit mijn directie zijn er al meer dan tien jaar.”

Is dit nu een zwaardere job?

VAN DER VAEREN. “Het is een fantastisch jaar geweest. Intellectueel een uitdaging. Ondertussen ben ik gescheiden met gedeeld ouderschap. Eén week op de twee zorg ik voor mijn drie dochters. Ik had al enorm veel respect voor moeders die ‘s avonds met hun tweede leven beginnen. Nu begrijp ik hen nog veel beter. Ik doe boodschappen en zorg dat het eten klaar staat en handel daarna nog wat e-mails af.”

B.L.

“We steken meer energie in het overtuigen van al wie het bedrijfsbeleid bij de klanten bepaalt”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content