Henkel
Dit Duitse topaandeel kende een ‘appelflauwte’ toen bij de cijfers voor het tweede kwartaal het management een erg voorzichtige toon aansloeg. Er werd immers aangegeven dat de winstgroei aan het vertragen was door de crisis rond Oekraïne en Rusland. Voor Henkel is Rusland de vierde grootste markt. En dus was het uitkijken naar de cijfers voor het derde trimester. Die werden een meevaller. De druk op de business in Oost-Europa blijft wel, maar wordt gecompenseerd door een aanhoudende, dubbelcijferige groei in China en verrassend sterke resultaten in thuismarkt Duitsland. De Duitse multinational hield dan ook vast aan een verwachte organische omzetgroei van 3 tot 5 % dit jaar, maar verhoogde de prognose voor de bedrijfswinstmarge (ebit-marge) van 15,5 naar 16 %. Een gevolg ook van de vaststelling dat in het derde kwartaal de ebit-marge met 30 basispunten (0,3 %) was toegenomen, tot 16,4 %. Voldoende voor enig koersherstel. Het bedrijf dat in 1876 al door Frits Henkel in Aken werd opgericht, groeide uit tot een wereldsucces na de lancering van Persil in 1907 als eerste universeel wasmiddel ter wereld. Voor de beursgang was het wachten tot 1996, maar de aandeelhouders werden sindsdien absoluut niet teleurgesteld. Henkel is immers een groeimachine die steunt op 3 poten. De helft van de omzet komt uit kleefstoffen, dichtstoffen en producten voor oppervlaktebehandeling. Die activiteiten spitsen zich vooral toe op industriële klanten. De belangrijkste industriële merken zijn Loctite, Technomelt en Teroson, maar particulieren kennen vooral Pritt en Pattex. De tweede belangrijkste divisie in omzettermen, met 28 %, is de afdeling ‘was- en reinigingsproducten’. Henkel staat met merken als Persil, Purex, Dixan, Bref,… in concurrentie met andere reuzen als Procter&Gamble, Unilever en Reckitt Benckiser. De kleinste divisie is die van de ‘schoonheidsproducten’ (21 % van de groepsomzet of 3,5 miljard EUR in 2013). Schwarzkopf, Syoss, Fa, Diadermine en Theramed zijn enkele klinkende merken uit dit segment. Hier moet Henkel andermaal de strijd aanbinden met Procter&Gamble, Unilever, maar ook met Beiersdorf (Nivea) en L’Oréal. Henkel is een bedrijf met de typisch Duitse ‘Gründlichkeit’: een passie voor operationele excellentie, stevige organisatie, duidelijke en zorgvuldige communicatie… En het zouden geen Duitsers zijn als ze niet de ambitie zouden hebben om de concurrenten te verslaan. Vandaar dat de groep zeer duidelijke ambities heeft richting 2016: 20 miljard EUR groepsomzet (nog 22 % omzettoename in 3 jaar nodig), waarvan minstens 10 miljard omzet uit de opkomende landen (2013: 44 % emerging markets) en een gemiddelde jaarlijkse winstgroei per aandeel van 10 %. De aanhoudende omzetgroei en verhoging van de rendabiliteit heeft er wel toe geleid dat tussen 2007 en 2013 de gegeneerde vrije kasstromen zijn toegenomen van 650 miljoen naar 1,6 miljard EUR.
Conclusie
Dit Duitse kwaliteitsaandeel is uiteraard niet goedkoop tegen 17,5 keer de verwachte winst 2015 en een verhouding ondernemingswaarde (ev) ten opzichte van de bedrijfskasstroom(ebitda) 2015 van bijna 10. Dat is echter wel 10 à 15 % goedkoper dan het gemiddelde van de voorbije 3 jaar. Het aandeel blijft dan ook in de voorbeeldportefeuille.
Advies: koopwaardig
Risico: laag
Rating: 1A
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier