Henegouwen lonkt naar start-ups
Om Henegouwen op de kaart te zetten als start-upregio organiseert Digital Attraxion de eerste editie van een acceleratieprogramma. Slimme steden is het centrale thema.
Als het over Waalse start-ups gaat, telt vooral de provincie Luik mee, met organisaties zoals Leansquare en VentureLab. Nu wil ook Henegouwen zijn plaats opeisen als regio voor ICT-starters. Digital Attraxion, een groeiversneller voor start-ups opgericht onder impuls van de Waalse investeringsmaatschappij Sambrinvest, wil jonge, innoverende start-ups naar Henegouwen lokken. De hefboom moet het MoveUP-programma worden. Een tiental start-ups wordt, op basis van een centraal thema, uitgekozen om vijf maanden kantoor te houden in het bedrijvenpark Negundo in Doornik. Het centrale thema van de eerste editie is slimme steden.
De deelnemende start-ups krijgen vier uitdagingen voorgeschoteld: hun product ontwikkelen, klanten overtuigen, op zoek gaan naar financiering en internationale klanten op het spoor komen. De deelnemers worden begeleid door Digital Attraxion en experts van grote bedrijven in slimme steden. De deelnemende bedrijven zijn Alstom, Transport Fockedey, Technord en Brussels South Charleroi. Het idee is dat die ondernemingen op termijn partners of klanten van de startende bedrijven worden.
“De tien uitverkoren start-ups krijgen financiële hulp, zodat ze zich gedurende vijf maanden kunnen concentreren op hun project”, zegt Denys Bornauw van Ditigal Attraxion. “We geven hen een minisalaris, bekommeren ons om hun huisvestingskosten of hun verplaatsingen naar het buitenland, want we willen hen meenemen naar internationale beurzen over het thema van het programma.” De start-ups kunnen een converteerbare lening tot 100.000 euro krijgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier