Heineken wijst SABMiller af

Onze aankooplimiet voor ArcelorMittal blijft tot nader order staan. De tendens op korte termijn lijkt veeleer dalend, deels door het recente, nieuwe dieptepunt van de ijzerertsprijs. De grondstoffenaandelen zijn de voorbije weken bijna allemaal flink teruggevallen, mede door de sterkere dollar. De omzetting van Lumina Copper naar First Quantum Minerals hebben we bewust maar gedeeltelijk doorgevoerd, omdat we met de mogelijkheid rekening hielden dat de koers nog verder kon terugvallen. Dat is momenteel aan het gebeuren. We kijken dan ook naar tekenen van uitbodeming om onze positie verder aan te vullen (rating 1B).

Jager en prooi

Op de halfjaarresultaten van SABMiller is het nog wachten tot 13 november. Op 14 oktober is er een trading-update. De jaarcijfers 2013-2014 (afsluitdatum 31 maart) werden in juni op applaus onthaald. Ondanks de turbulentie in de opkomende landen had SABMiller aangegeven dat het zijn omzetgroei voortzet (2 % volumegroei en 3 % omzettoename). Begin deze week raakte bekend dat SABMiller overnamegesprekken met Heinekenheeft aangeknoopt. Maar de familie Heineken heeft duidelijk gemaakt dat ze op haar onafhankelijkheid staat en heeft SABMiller wandelen gestuurd.

De van oorsprong Zuid-Afrikaanse groep met een beursnotering in Londen en Johannesburg – SAB staat voor South African Breweries – brouwde in het afgelopen boekjaar 242 miljoen hectoliter bier, tegenover 355 miljoen bij AB InBev. Een sleutelelement in die groei was de fusie met Miller in 2002, waardoor de nieuwe groep voldoende omvang kreeg om zich in de wereldconsolidatie van de biersector als jager te gedragen, en niet als mogelijke prooi.

Dat de groep bij ons weinig of niet bekend is, heeft te maken met twee factoren. Ten eerste is de groep dan wel op de zes continenten aanwezig, maar ze heeft in West-Europa geen dominante positie. De strategie van de brouwer focust vooral op lokale merken (in totaal meer dan 200 merken in portefeuille). Merken als Snow, Tyskie, Timisoreana, CBL en Aguila zeggen u waarschijnlijk weinig of niets, maar toch zijn het de best verkopende bieren in respectievelijk China, Polen, Roemenië, Zuid-Afrika en Colombia. SABMiller heeft in elf landen het best verkopende bier in portefeuille; in zes van die landen is het ook nog eens eigenaar van het nummer twee.

Groot in groeilanden

De grootste aantrekkingskracht van de groep is de zeer sterke en nadrukkelijke aanwezigheid in de opkomende landen. Vooreerst Latijns-Amerika (32 % bijdrage tot de groepswinst) met 17 brouwerijen, 15 bottelfabrieken en de nummer één- en tweepositie in Colombia, Peru en Ecuador. Gezien haar ontstaansgeschiedenis is er ook een toppositie in Afrika (31 % van de groepswinst; 19 % uit Zuid-Afrika alleen), met 45 brouwerijen en 23 bottelfabrieken. SABMiller heeft Zuid-Afrika de drie best verkopende bieren, is het nummer één en twee in Tanzania en het nummer één in Oeganda en Mozambique. Verder zorgt Azië voor 13 % van de groepswinst, met 20 brouwerijen en twee bottelfabrieken met de cruciale nummer één-positie op de Chinese markt.

Die sterke aanwezigheid in Afrika en Azië kan voor AB InBev het hoofdargument zijn om voor een overname te gaan. Al is het nu duidelijk dat SABMiller zelf op het overnamepad is, om het AB InBev te moeilijk te maken. We hadden erg veel geluk met de timing van onze aankoop (dicht bij de jaarbodem), zodat we nu met een mooie winst op onze positie prijken. Desondanks behouden we SABMiller tot nader order in de voorbeeldportefeuille (rating 2A).

SABMILLER IS EEN IDEALE BRUID VOOR AB INBEV.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content