Heftruck verlaagt werkdruk
De haven van Gent kampt met een tekort aan geschoolde arbeiders voor de distributie- en de logistieke sector. Aanleiding om in de gebouwen van Katoennatie het tiende VDAB-opleidings- centrum te openen.
“Het is niet alleen in onze regio dat we te kampen hebben met een nijpend arbeiderstekort, zegt Johan Van Oost, directeur van de Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding(VDAB) Gent. “Wel is het probleem bij ons dringender omdat het industriegebied Gent-Zeehaven zo sterk uitbreidt. Met bedrijven als Volvo en Honda die hier hun distributie onderbrengen, is er een groeiende behoefte aan heftruckbestuurders en magazijniers.”
Vijftien jaar na de opening van het eerste opleidingscentrum in Kortrijk deed vorige maand het tiende VDAB-opleidingscentrum zijn deuren open, in Gent, met een oefenmagazijn van 600 vierkante meter, zes meter hoog.
“Er worden diverse opleidingen gegeven, maar we mikken toch voornamelijk op de logistieke sector,” aldus Van Oost. “Zowel werkzoekenden als werknemers kunnen bij ons terecht, mannen en vrouwen, met of zonder vooropleiding. Specifieke voorwaarden stellen we niet. De mensen moeten natuurlijk wel geschikt zijn. Iemand met hoogtevrees zullen we niet aanzetten om heftruckbestuurder te worden bijvoorbeeld.”
De opleiding wordt in kleine groepen gegeven en de cursussen hebben een korte doorlooptijd. “We stappen zo snel mogelijk over naar de praktijk. Daartoe hebben we ons magazijn uitgerust met de modernste technologie, met een barcodesysteem en dito bestelbonnen, met een volledig computerinformatiesysteem. Wie deze opleiding achter de rug heeft, kan meteen als stagiair aan de slag in een reële werkomgeving.”
Een opleiding voor werkzoekenden duurt zes weken, waarvan vier in het opleidingscentrum en twee op een stageplaats. “Voor werknemers die willen deelnemen, maken we de opleiding compacter en duurt ze bijvoorbeeld maar een week. Werkzoekenden betalen niets; voor een werknemer kost de opleiding zo’n 3000 à 4000 frank. Een punt waar we sterk de nadruk op leggen, is veiligheid,” aldus nog Van Oost. “We geven onze kandidaten een soort rijopvoeding mee. Hoewel er momenteel nog geen getuigschrift voor heftruckbestuurder wordt gevraagd, verwachten we toch dat er – zeker in het kader van de Europese eenmaking – ooit een soort certificaat komt. En als het zover komt, willen wij er klaar voor zijn.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier