Hedendaagse sierkunst
Acht hedendaagse juweelontwerpers stellen samen tentoon in het kasteel van Seneffe, het museum voor Edelsmeedkunst van de Franse Gemeenschap. Een bezienswaardig, divers en origineel geheel.
Toen men op een dag aan Madame de Sévigné koninklijke sieraden toonde die bestemd waren voor een mantel van de Franse koningin en een klein fortuin hadden gekost, repliceerde ze : “Majesteit, de grootste vleiers zullen u ermee gelukwensen, uw grootste vijanden eveneens, maar slechts weinigen zullen achter zo’n overvloed een hart veronderstellen.”
Dat is een valkuil waarin de acht juweelontwerpers, waarvan het werk werd samengebracht in het schrijn van de edelkunst dat het kasteel van Seneffe is, zeker niet trapten. Van diamanten wordt gezegd dat ze eeuwig zijn, maar dat belet niet dat er vandaag heel wat andere materialen zijn die de ambachtslieden-kunstenaars onbeperkte mogelijkheden bieden. Roestvrij staal, gekleurd of doorzichtig plexiglas, titanium en aluminium hebben intussen een plaats gevonden naast meer klassieke grondstoffen zoals goud, zilver en edelstenen. Vaak ook wordt materiaal dat eerder aanleunt bij de lederverwerking of de boekbinderij zoals hagedissenleer, ivoor of amber geïntegreerd in de hedendaagse juweelkunst.
Dat is wat de acht kunstenaars die in Seneffe tentoonstellen met heel wat fijnzinnigheid en vindingrijkheid tonen. De meesten onder hen hebben een opleiding gevolgd aan het Brusselse Ter Kameren, aan het Ista van Namen of aan de Ecole des Métiers van Maredsous. Vaak koppelen ze een gedurfde vormgeving aan een esthetische afwerking. De halssnoeren en hangers zijn ofwel geïnspireerd op de pop-art of het constructivisme ( Michel Mousset) ofwel vertonen ze etnografische elementen totems of kleine amuletten ( Emile Souply, Thierry Bontridder, Michel Delpérée). Bernard François van zijn kant brengt met helle kleuren visionaire hangers tot leven, een soort van vliegende tuigen die ontsnapt lijken uit een geheim laboratorium. Patrick Marchal schept dan weer strak opgebouwde juweelvoorwerpen barok, maar door het gebruikte materiaal ook weer sober. Doris Stein creëert sierlijk golvende, uitgerekte, gepolijste of gehamerde juwelen die herinneren aan plantaardige vormen. Claude Wesel aarzelt niet om goud en zilver in te werken in een omgeving van staal of nikkel. Bij hem worden die klassieke materialen afgewend van hun pronkerige functie. En dat vormt meteen een perfecte illustratie van de krachtlijnen die al die ontwerpers gemeen hebben : goud en zilver staan op een voet van gelijkheid met om het even welk ander materiaal, ze vormen niet langer de belangrijkste of voornaamste elementen van het juweel. Het is onmogelijk om in enkele lijnen uit te leggen welke verleidingskracht, vervreemding en zuiverheid er uitgaat van die juwelen ; daarvoor hebben we een Madame de Sévigné nodig. Maar een bezoek aan Seneffe is veel meer waard dan een lange uiteenzetting…
Alain Delaunois
“Juwelen van hedendaagse edelsmeden uit de Franse Gemeenschap”, Kasteel van Seneffe, 7180 Seneffe. Tot 16 november van 10.00 tot 18.00 uur behalve op maandag. Tel. : (064) 55.69.13.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier