HEADHUNTER VOOR DE LUCHTVAART

De nieuwe commerciële directeur van VLM, de chief operating officer en de chief executive officer van Virgin Express, de directeur van Heathrow en een paar topmensen voor Macquarie. Het is een fraai palmares dat Richard Lewis kan voorleggen.

De Welshman kwam tien jaar geleden naar België om de activiteiten van het Britse selectiekantoor Kelter in goede banen te leiden. Eind van de jaren negentig werd het duidelijk dat er op het doordeweekse selectiewerk nauwelijks nog toegevoegde waarde zat. Lewis stelde zijn bazen voor om te specialiseren in de luchtvaart. Hij kreeg groen licht en startte met een headhuntersbedrijfje onder de vleugels van zijn Britse werkgever.

Alles verliep naar wens, tot die noodlottige dag in september 2001. “Kelter besloot om de activiteiten in België stop te zetten,” zegt Richard Lewis (39). “Maar ik zag het niet zitten om terug te keren naar Groot-Brittannië. Ik heb een Vlaamse vrouw, een huis en veel vrienden. De Belgische wetgeving voor selectie- en uitzendkantoren geeft cowboys hier geen kans en Zaventem is een toplocatie. Wat wilde ik nog meer?”

Een management buy-out was de enige optie die Lewis restte. In 2003 kwam hij tot een akkoord met zijn werkgever en richtte hij Marlborough op. “Tot nader order de enige Belgische, misschien zelfs Europese, KMO die zich specialiseert in headhunting voor de luchtvaart,” zegt Lewis, die met zijn Britse flair en zachte stem allesbehalve overkomt als een gehaaide talentenjager.

De start viel niet mee. De oorlog in Irak, sars en de hoge brandstofprijzen gaven de sector geen kans om te bekomen van 11 september. Maar Lewis ontpopte zich als een handige netwerker. Door contact te houden met de kandidaten nadat ze aan de slag zijn gegaan, kon Lewis zijn adresboekje met executives snel uitbreiden. “Buitenlanders die in België komen werken, help ik mee zoeken naar een woning of ik zeg hen waar ze een goede school kunnen vinden. Daarvoor vraag ik geen geld. Zij zijn tenslotte mijn netwerk.”

Als het adresboekje van Lewis het kapitaal is, dan zijn discretie en persoonlijke dienstverlening de productiemiddelen. “Service is alles,” zegt de innemende Brit. “Mijn klanten vertrouwen me volledig, want ik word vooraf betaald om mijn werk te doen.” Binnen de maand ligt er een shortlist met vijf kandidaten klaar. “Zodra de kogel door de kerk is, voer ik de onderhandelingen over het loon en de extra’s. Op die manier blijft de relatie tussen mijn klant en de kandidaat ongeschonden.”

Guido Swillen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content