HAVIKEN EN DUIVEN

Hij heeft geen milliliter venijn in het bloed en houdt op zijn 55 nog steeds van zijn vrouw. Maar aan de top van het bedrijfsleven is het vechten om de schaarse plaatsen. Wie mild en hoffelijk blijft, graag een goed boek leest, tijd maakt voor zijn kinderen, geniet van een concert in een gewone gemeente, verliest vaak de match. De aloude strijd tussen de haviken en de duiven. Toch wordt Julien De Wilde van Alcatel Bell (omzet 58 miljard frank, 8100 medewerkers in België) de Nieuwe Vlaming in Parijs, naast CEO Serge Tchuruk van Alcatel. De tweede man van Alcatel, onze landgenoot Jo Cornu, doet aan onthaasting (meer levenskwaliteit en korter werken), blijft zich toeleggen op de grote klanten en wordt bestuurder van het concern. Het downshiften van Jo Cornu leidt niet tot een wegdeemstering van de Belgen naast Tchuruk. Julien De Wilde zorgt voor de permanentie in een nieuwe structuur: de Franse CEO, niveau één van het Executive Committee van vijf, wordt bijgestaan door een kwartet van allemaal nummers twee.

Alcatel is een atypische Franse groep; niet-Fransen carrière laten maken tot aan de top is daar meer aanvaard dan bij Suez Lyonnaise des Eaux of dat slag van Gallische superondernemingen. De benoeming van de Amerikaan Krish Prabhu (een ex van de VS-divisie van Alcatel, zie Eminent van 2 september) als vervanger van Jo Cornu, illustreert eveneens de internationale openheid. Aan de telefooncentrale op het Parijse HQ van Alcatel is Engels de onthaaltaal.

Parijs heeft altijd een tweeslachtige relatie gehad met Antwerpen. Bell was Amerikaans en werd na het ontmantelen van ITT verkocht aan Alcatel. De nieuwe bazen wisten dat de Belgen bekwaam waren; technisch en commercieel sterk. De Parijse wrevel was dat zij met die troeven touwtjes in handen kregen die normaal thuishoren in het centrum. Parijs bleef in dit geval realistisch en werkt federatief in plaats van Jacobijns-centralistisch.

Julien De Wilde en Serge Tchuruk hebben een warme relatie. Een CEO zit in een ivoren toren en kan maar functioneren met mensen die doen wat zij zeggen en zeggen wat zij doen. Een topmedewerker van De Wilde: “Hij bedriegt u nooit, precies wat de kilte in een topkantoor kan verdrijven. Op dat niveau is het leven soms zeer ongenadig.”

De Wilde is degelijk, sympathiek en trouw. Voor de briljante causerieën, de hemelbestormende ideeën geeft hij niet thuis, wel voor het kennen van de dossiers en het motiveren van zijn medewerkers door het geven van het goede voorbeeld.

De nieuwe Parijzenaar en zijn voorganger bij Alcatel Bell, John Goossens, werkten samen sinds hun gezamenlijke tijd bij Texaco. Goossens was en blijft een man met een grote intuïtie, een instinct voor zaken en voor menselijke relaties. Zijn nest is het Brusselse establishment met uitschieters naar Vlamingen als Karel Vinck en Jan Huyghebaert. De Wilde is niet doorgedrongen in de Brusselse cenakels, voor zover hij dat al ooit gewild zou hebben. Hij keuvelt ‘s zondags niet op het gazon bij Etienne Davignon of graaf de Launoit. Het sociale habitat van de keihard werkende De Wilde is het Vlaamse milieu van nieuwe zakenmensen met internationale allure. Hij frequenteert de nazomer-receptie van Raynier van Outryve in Kasteel Drie Koningen in Beernem met ondernemers en (ex-)-presidenten-directeur-generaal als Paul baron Buysse, Marc Gedopt, Gerard Van Acker, Hendrik Seghers, Alfred Bouckaert, Jean en Luc Van Milders, Jan Huyghebaert, Fred Chaffart, Eric de Keuleneer, Luc De Bruyckere, Louis Verbeke, Dirk Boogmans en sympathisanten als Jean-Pierre Hanssen, Jean-Marie Josi, de Franse ambassadeur…

De Wilde en zijn echtgenote verlaten Wetteren, waar het echtpaar het hele professionele leven van de nieuwe Parijse Belg heeft gewoond. De eerste baan van ir. De Wilde was in het laboratorium van PRB, de poederfabriek (vandaag Recticel), in het Oost-Vlaamse stadje. Wetteren ontbeert de faam, de rijkdom, de ijdelheid van Sint-Martens-Latem. Dat heeft de baas van Alcatel Bell nooit gestoord, integendeel. Het echtpaar De Wilde zal zich vestigen in de Lichtstad. De Wilde zet daarmee een stap verder dan John Goossens. Deze kreeg ook aanbiedingen van Alcatel om door te groeien in Parijs, maar hij verkoos het centrum van zijn zakelijke activiteiten in België te ankeren. Belgacom was de gedroomde uitwijkplek voor Goosssens.

De Wilde heeft bij Alcatel Bell zeer sterk gepresteerd. Het telecombedrijf is volledig omgevormd tot een Internet-bedrijf, de schroevendraaiers zijn vervangen door de ontwikkeltuigen van de programmeurs. Die visie bestond vijf jaar geleden ook, maar De Wilde heeft ze met zijn volle inzet verwezenlijkt. Illustratief voor het nieuwe Alcatel Bell is het ADSL-product. ADSL zorgt voor supersnelle verbindingen met het Internet over de klassieke koperdraden: honderdmaal sneller dan langs een analoge modem van 56 kilobits per seconde. Alcatel Bell is de piloot van dit project binnen de groep. Dr. Martin De Prycker kreeg van De Wilde de ruimte om binnen Alcatel Bell een intrapreneurial company te runnen: ADSL & Remote Access, met eigen aanwervingen en eigen loonbarema’s. De Prycker heeft sedert februari een grotere verantwoordelijkheid opgenomen bij Alcatel, als president van de wereldwijde afdeling Internet Access Division. Antwerpen is het centrum van uitmuntendheid voor de ADSL-producten. Bij het afsluiten van het eerste kwartaal ’99 waren er wereldwijd 800.000 ADSL-lijnen geïnstalleerd in de wereld, Alcatel heeft volgens analisten 49% van die markt in handen. De doorbraak is er nu echt, tijdens het tweede kwartaal heeft Alcatel evenveel modems geleverd en meer dan tweemaal zoveel lijnen als tijdens het volledige jaar 1998.

Acatel kan successen als ADSL gebruiken. Vorig jaar stoofde de beurs Serge Tchuruk een bittere peer. In september meldde de CEO dat de winst van Alcatel ietsje minder zou stijgen, wat door de beurs werd geïnterpreteerd als een winstwaarschuwing. De koers van het aandeel kreeg een klap en is daarvan nog steeds niet hersteld, alhoewel de heroriëntering en de kernbusiness van Alcatel gezond evolueren.

Julien De Wilde krijgt een belangrijke verantwoordelijkheid als hoofd van de concernmarketing, de business development en de operationele aspecten van de groep in Frankrijk, Zuid-Europa, Latijns-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en India. Vlaanderen zendt zijn zonen uit anno 1999.

FRANS CROLS

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content