Harde tijden kweken harde magnaten

Een bedrijf opstarten in 2013 is als een zaadje planten in de woestijn. Alleen de sterkste groeien en overleven. De wereld heeft meer dan ooit behoefte aan vindingrijke ondernemers.

De auteur is redacteur bedrijfsleven van The Economist.

Jack Dorsey, die fortuin maakte als medeoprichter van Twitter, staat klaar om zijn nieuwe bedrijf op de kaart te zetten. Met Square kunnen individuen kredietkaartbetalingen ontvangen op hun gsm. De concurrentie dreigt intens te worden, want Groupon en Paypal bieden al soortgelijke diensten aan. Als zulke mobiele betalingen werken in Kenia, waar ze al helemaal ingeburgerd zijn, waarom dan niet in de rijke landen?

Een andere ondernemer uit Silicon Valley die de moeite waard is om te volgen, is Aaron Levie, de jonge, slordige en innemende stichter van Box. Zijn bedrijf ontwikkelt een softwareplatform dat — naar hij hoopt — ondernemingen zullen gebruiken voor hun interne communicatie, bijvoorbeeld om documenten en ontwerpen te delen en klanten op te volgen. Vroege gebruikers vinden dat Box gebruiksvriendelijk is en steeds beter wordt.

Pinteressant

De expert Charles Krauthammer heeft van Rupert Murdoch, de oprichter van Fox News, ooit gezegd dat hij “een nichemarkt in het Amerikaanse televisielandschap heeft ontdekt, namelijk de helft van de Amerikaanse bevolking”. Ben Silbermann presteerde iets soortgelijks toen hij, samen met twee anderen, Pinterest oprichtte, dat zich volop op vrouwen richt, een groep die door de macho technotypes vaak wordt verwaarloosd. Met Pinterest kunnen de gebruikers online plakboeken aanleggen met hun favoriete foto’s, recepten of passages uit Vijftig tinten grijs. In 2013 sluiten zich wellicht nog veel meer vrouwen aan bij die hype.

Heel wat start-ups gaan dezer dagen zo snel van mond tot mond dat ze al vanaf de eerste dag internationaal zijn. Toen Jane ni Dhulchaointigh haar doe-het-zelfmateriaal sugru begon te verkopen, vond ze in de eerste zes uur al klanten in 21 landen. Sugru ziet eruit als boetseerklei, maar het blijft aan zowat alles kleven. Het kan worden gebruikt om dingen aan elkaar te plakken of te herstellen. Omdat tevreden klanten elkaar online van het product vertellen, verwacht ni Dhulchaointigh dat de verkoop in 2013 helemaal van de grond komt.

Soaps op handsets

China staat voor een moeilijk jaar. De concurrentie wordt scherper en grote firma’s — waaronder automerken — gaan over de kop. De nieuwe Chinese ondernemers die het er het beste van afbrengen, zijn degenen die zich toespitsen op de uitgestrekte binnenlandse markt. Zo loont het de moeite Victor Koo in het oog te houden. Hij stuurt video’s naar de mobiele telefoons van honderden miljoenen Chinezen. De Chinese overheidstelevisie is saai en wordt gecensureerd. Voor flitsend vermaak geven de jonge Chinezen de voorkeur aan korte soaps en zelfs hele langspeelfilms die naar hun handsets worden gestraald. Koo’s firma vraagt betaling voor de kaskrakers en verkoopt advertenties bij de andere programma’s. De alomtegenwoordigheid van de gsm in China en het feit dat mensen entertainment willen terwijl ze in de file staan, maakt dat de onderneming in 2013 snel groeit. Tenzij de partij de party verstoort natuurlijk.

Moeilijk jaar

In het algemeen wordt 2013 een moeilijk jaar voor ondernemers. Het positieve is dat tegenspoed het kaf van het koren scheidt. In jaren van overvloed kan om het even welke gek geld krijgen voor zijn idee om ‘s werelds grootste onlineleverancier van broodjes komkommer te worden. Maar in de magere jaren vinden alleen de besten financiering en groeikansen. De firma’s die ze opstarten, zullen langer leven en de wereld veranderen.

ROBERT GUEST

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content