Hans Vranken (45): Verzekeringen verkopen via internet
Hans Vranken woonde vier jaar met zijn gezin in Parijs, waar hij voor AXA werkte, eerst op de IT-afdeling en later op de afdeling schadeverzekeringen. In september vorig jaar werd hij CEO van Touring Verzekeringen, de directe verzekeraar van AXA in ons land. Touring Verzekeringen is vooral actief in auto-, motorfiets- en woningverzekeringen.
TRENDS. Hoe kijkt u terug op het voorbije jaar?
HANS VRANKEN. “Het was een heel intensief jaar. De terugkeer naar België ging gepaard met een jaar verbouwingen aan onze woning. Maar ook professioneel was er werk aan de winkel. Touring Verzekeringen had een mislukte IT-mutatie te verwerken, waardoor de verkoop was vertraagd. We zijn erin geslaagd de onderneming operationeel en commercieel te herlanceren. Daarnaast hebben we de strategie hertekend.”
Welke strategische klemtonen legt u?
VRANKEN. “We willen onze klanten aanmoedigen om zo veel mogelijk via het internet te werken. Klanten die hun polis online afsluiten, krijgen een korting van 20 procent. Die prijzenpolitiek werpt vruchten af. In de eerste jaarhelft hebben we vier keer meer offertes voor autoverzekeringen afgeleverd via het internet. Daar zat onze samenwerking met de prijsvergelijkingssite Mefirst.be ook voor iets tussen.”
Groeit de markt van de directe verkoop van verzekeringen in België?
VRANKEN. “Nog niet spectaculair. De eerste fases van het verkoopproces – informatie inwinnen, prijzen vergelijken en offertes vragen – gebeuren steeds meer online. Maar om een contract definitief af te sluiten, geven veel klanten nog de voorkeur aan een telefonisch contact of een bezoek aan een van onze shops. Er is een deel van de weg afgelegd, maar de geesten moeten nog meer rijpen voordat klanten een verzekering helemaal afsluiten via het internet.”
U differentieert de prijzen afhankelijk van het distributiekanaal, maar ook afhankelijk van de mobiliteit en het risicoprofiel van de klant.
VRANKEN. “Wij waren een van de eerste verzekeringsmaatschappijen met lage tarieven voor mensen die zich met het openbaar vervoer of de fiets naar het werk begeven, en voor mensen die minder dan 10.000 of 15.000 kilometer per jaar rijden. Sinds begin dit jaar bieden we ook een korting op de autoverzekering van motorrijders. Uit cijfers blijkt dat motorrijders van nature defensief rijden, ook als ze met de wagen de weg opgaan. Ze hoeven hun motorfiets zelfs niet bij ons te verzekeren om die korting te krijgen.”
Steeds meer verzekeraars focussen op schadeverzekeringen. Hoe probeert u als directe verzekeraar het verschil te maken?
VRANKEN. “Door onze lage kosten kunnen we aantrekkelijke tarieven bieden. Maar we werken ook hard aan de verbetering van de dienstverlening. We investeren in de training en de opleiding van onze medewerkers. We innoveren ook constant onze processen en IT-toepassingen. In de nabije toekomst moet een klant zijn schadeaangiftes online kunnen indienen en zijn polis via het internet kunnen beheren.”
P.C.
“In de nabije toekomst moet een klant zijn schadeaangiftes online kunnen indienen en zijn polis via het internet kunnen beheren”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier