Handel heeft nood aan romantiek
Met de intentie om het verbod op koppelverkoop af te schaffen, plant federaal minister van Ondernemen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) eindelijk de Belgische wet op handelspraktijken af te stemmen op de Europese normen. Een welgekomen verandering, die niet alleen de consumenten, maar ook de ondernemingen ten goede komt. Zelfs in een kmo-land als het onze is dat zo, al denkt onder andere Unizo daar anders over. De organisatie vreest dat de kleinere zelfstandige handelszaken worden weggespeeld door de grote jongens, die meer marge hebben om interessantere productpakketten aan te bieden.
Je moet de winkeliers van om de hoek niet onderschatten. Nu al weten ze perfect om te gaan met promotieacties zoals ‘twee plus één gratis’. Terwijl dit soort aanbiedingen hen meer pijn zou kunnen doen dan koppelverkoop. Wanneer een supermarkt drie flessen wijn aanbiedt voor de prijs van twee, een actie die wijnliefhebbers aanspreekt, is de kans groot dat kleinhandelaars daar meer nadeel van ondervinden dan wanneer een vishandelaar een fles wijn koppelt aan de koop van een kilo kabeljauw.
Door voldoende creativiteit aan de dag te leggen, zich te specialiseren en een persoonlijke service aan de klanten te verlenen, moeten kmo’s opgewassen zijn tegen de pakketverkoop van hun grotere collega’s. Ook de kleinhandelaars mogen zich tenslotte dankzij het verbod op koppelverkoop binnenkort aan een vernieuwde marketingstrategie wagen. Van de grens- of vakantieaankopen van de Belgische consumenten in buurlanden waar koppelverkoop is toegestaan, werd trouwens niemand van de Belgische marktspelers beter. Wie toch het gevoel heeft oneerlijke concurrentie te ondervinden, kan ook nog altijd op de Europese wetgeving rekenen. Die verbiedt nog steeds agressieve of misleidende reclame. Ook de Belgische wet tot bescherming van de economische mededinging blijft gewoon van kracht.
Toch is het opheffen van het verbod op koppelverkoop niet uitsluitend een goednieuwsshow. Waarnemers verwachten dat het opheffen van het verbod op koppelverkoop de deur openzet om in België ook met verlies te gaan verkopen. Dat is een brug te ver. Wanneer de aankoopprijs niet langer de bodem voor de verkoopprijs blijft, dreigt de strijd om marktaandeel wel bloederig uit te draaien, met onze vele kmo’s als eerste slachtoffers. Want zelfs creativiteit zal in crisistijd niet voldoende zijn om het hoofd te bieden aan prijzenslagen die bijna-monopolisten dan kunnen lanceren om de concurrentie uit de markt te kegelen. Het argument over het beschermen van consumenten, de reden die wordt aangehaald om het verkopen met verlies goed te praten, gaat trouwens niet op. Zodra de concurrentie is uitgedund, zal de prijszetting van de overgebleven handelaars opnieuw de hoogte in gaan. Waarna winstzoekers opnieuw de markt zullen betreden en het spelletje opnieuw kan beginnen. Verkopen met verlies omarmen, staat gelijk met het verwelkomen van een markt waar bedrijven met de regelmaat van de klok worden vervangen. (T)
Briefing.
Vrijgeleide voor verkoop met verlies, blz. 18
Door Sjoukje Smedts
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier